Ahad, 27 Mac 2011

Laluan Kayuhan Basikal di Putrajaya setiap Rabu & Jumaat


Kali ini aku mahu bercerita tentang laluan kayuhan basikal setiap Rabu dan Jumaat. Laluan tersebut melewati Putrajaya hingga lah ke Cyberjaya sejauh 42 kilometer.

Biasanya kami akan mulakan kayuhan bermula daripada Info Centre atau Masjid Putra dan melalui sepanjang jalan Presint 2 hingga ke PICC. Ianya sejauh 7 km dan sepanjang laluan tersebut hanya untuk sesi panaskan badan. Ini acara bebas; nak main cadence ke, nak sprint ke, atau nak mengorat awek-awek di tepi jalan ke, ianya terpulang; kerana sebentar lagi akan tiada masa untuk semua itu!

Kawasan PICC - Sesi panaskan badan akan tamat setelah
melewati simpang dihadapan.

Laluan ini jauhnya adalah 6 kilometer sebaik sahaja memasuki
simpang tadi.

Siang hari akan ada ramai sedang berlari. Tapi, apabila
malam, akan ada Bangla atau Indonesia baru balik kerja.

Bukit pertama sejauh 400 meter yang menuju ke arah Alamanda.

Bukit ke dua sejauh 1 kilometer selepas bukit pertama tadi.
Bukit ini biasanya ramai pengayuh basikal akan tercicir.

Sila nikmati video di bawah selepas turun daripada bukit Alamanda tadi untuk gambaran yang lebih jelas. Kepada sesiapa yang belum pernah menunggang basikal sekitar Putrajaya, sila bayangkan anda sedang mengayuh:


Fuh, memang layan... Itu baru tengok video, belum menunggang basikal lumba berjenama BMC!

Laluan di bawah ini tidak berapa selamat kepada penunggang basikal kerana tiada lampu jalan yang dipasang pada waktu malam. Kebocoran tiub juga kerap berlaku disini. Kalau nasib tak baik, rim yang berharga beribu-ribu juga boleh bengkok disebabkan lubang-lubang yang bersepah. Jadi, sila bawa rim khusus untuk latihan.

Laluan keluar daripada Putrajaya menuju Cyberjaya di hadapan.

Ini adalah check point pertama sebelum keluar daripada Putrajaya.
Kami akan menunggu sesiapa yang terlewat di sini

Bukit fly over memasuki Cyberjaya ini agak panjang dan tinggi.

Dalam Cyberjaya banyak juga bukit yang tak berapa tinggi,
tapi agak panjang.

Ini pun bukit jugak. Nampak je tak berapa tinggi.

Di sebelah kiri ada tasik. Laluan ini kena hati-hati sebab kadang
kala ada kereta yang memakir ditepi-tepi jalan.

100 meter di hadapan simpang ke kiri menuju Putrajaya.
Ini pun bukit jugak.

Laluan di bawah ini sudah dua orang penunggang basikal terjatuh. Bulan lepas, seorang patah tangah akibat terlanggar batu. Ini mungkin kerana jalannya lurus dan lazat untuk memecut. Aku terkecuali daripada aksi sprint disebabkan aku dilahirkan bukan untuk itu; tetapi, menulis blog!

Biasanya, laluan inilah para Sprinter beraksi. Aku biasanya
di belakang sekali.

Laluan memasuki kawasan Putrajaya semula. Bukit ini agak
panjang.

Selepas bukit tadi, kami akan berhenti berehat disini sambil
menunggu penunggang-penunggang lain yang di belakang.
Ini checkpoint terakhir atau sesi penutup dan bersedia menuju
ke arah Masjid Putra atau Info Centre dengan kelajuan santai.

Biasanya, dengan kelajuan 35 km/j - 50 km/j, kami akan habiskan dalam masa 1 jam 30 minit. Ini termasuk dua tempat yang kami berhenti untuk menunggu yang mana tercicir. Kalau tak berhenti, sejam sudah boleh habis sebenarnya.

Oh ye, penunggang basikal pada hari Rabu antara 10 ke 15 orang. Tetapi, hari Jumaat boleh mencecah 36 orang. Ada yang daripada KL, Mantin, Bangi, Kajang, Cyberjaya dan sekitar Putrajaya.

Permandangan ketika merehatkan kaki di kedai mamak,
Presint Diplomatik.

Kesimpulannya, mengayuh basikal di Putrajaya sangat menyelerakan. Jalan yang besar dan kereta yang kurang. Kebanyakan kereta sudah faham di waktu-waktu tertentu akan ada sejumlah penunggang basikal akan bermaharajalela sekitar laluan tersebut.

Kepada yang berminat untuk turut serta, sila ikuti laman Facebook Tri Paku di sini => http://www.facebook.com/profile.php?id=100000915038838.

PS: Sesiapa yang mahu turut serta aktiviti setiap Rabu dan Jumaat, amatlah dialu-alukan. Tanpa yuran bulanan, cuma bermodalkan sebijik basikal yang boleh dibawa laju. Itu sahaja!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Jumaat, 18 Mac 2011

2203 Senarai Basikal dan Saxo Bank Cycling Jersey


Semalam, sedang bekerja di pejabat seperti biasa, dapat panggilan telefon ada barang sampai kat Receptionist tingkat bawah. Dah boleh agak barangan eBay yang dibeli 9 hari lalu sudah sampai; SAXO BANK RED & BLUE Cycling Jersey & BIB Shorts yang berharga USD67.68:

Jersey SAXO BANK.

Bib SAXO BANK.

Lepas makan tengahari, aku singgah kedai ala-ala 7 Eleven membeli majalah BikeRadar.com - Bike Buyers Guide 2011. Ada 2203 jenis jenama basikal tersenarai!

BikeRadar.com - Bike Buyers Guide 2011. Berharga RM23.90.

2203 jenis basikal tersenarai!

Ada satu basikal menarik perhatian aku iaitu Pantani Phibra Two.

Merujuk laman web Wikipedia, Pantani merujuk seorang lagenda Itali iaitu Marco Pantani. Anda boleh membaca mengenai beliau di http://en.wikipedia.org/wiki/Marco_Pantani.

PS: Sebelah petangnya pula, aku singgah kedai gitar dan mengambil kesempatan untuk mencuba gitar Godin LG SP90 berharga RM3400. Aku mahukan gitar ini!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Isnin, 14 Mac 2011

eBay: Sidi Cycling Socks & Jakroo Cycling Knee Warmer


Hari ini ada dua pakej barang daripada Ebay sampai. Penghantaran tidak ambil masa lama mana pun; hanya 11 hari sahaja.

Pakej barangan daripada Turkey dan China.

Dua barang yang aku maksudkan adalah:

Sidi Cycling Socks Coolmax Iride Saiz:40-43: Harga: USD16.90.

Jakroo Cycling Knee Warmer. Harga: USD17.99.

Dalam masa 30 hari ini, barangan yang aku telah beli di eBay adalah sebanyak:

Jumlah dalam Ringgit Malaysia: RM797.48

PS: Ada lagi dua jersey yang aku beli di eBay minggu lepas masih belum sampai. Insyaallah, minggu depan sampai lah tu :D
Klik sini untuk baca sampai habis...

Sabtu, 12 Mac 2011

Nikon CoolPix S8100


Petang tadi aku ke Alamanda untuk membeli belah barang rumah. Sebelum balik, aku singgah kedai kamera - cadang nak beli satu digital kamera yang boleh rekod video Full HD.

Kedai pertama, kedai kamera Sony yang berhampiran dengan pintu masuk Parkson tingkat atas. Sebelum ni ada lah 2 - 3 kali aku pergi kedai ni; Sombong giler layanan diorang. Hari ni sengaja aku pergi kedai tu, cadang nak beli Sony punya kamera.

Sebaik je masuk kedai ni, sorang pun tak ada datang untuk bertanya. Lama jugak aku tengok-tengok kamera dalam kedai ni. Aku tengok staf diorang berkumpul buat keje masing-masing. Langsung tak ambik tau orang keluar masuk kedai.

Jadi, aku pun keluar. Tak kan aku nak bagi duit kat orang sombong.

Kedai ke dua ni layanan bagus. Kedai ni semua jual barang Nikon. Aku ni pasal kamera memang tak tau. Jadi aku banyak bertanya. Semua soalan dia jawab. Aku minta dia buat perbandingan 3 jenis kamera yang dalam bajet aku. Kehendak aku - kecil dan boleh masuk poket, ambik gambar cun, megapiksel besar dan ada Full HD 1080.

Satu jam dalam kedai tu. Akhirnya aku pilih model Nikon CoolPix S8100 model 2011 berharga RM884.

Nikon CoolPix S8100. Harga: RM884.


Ada full HD tau. Jangan main-main!

Kamera ini aku beli untuk ambil gambar dan video sebanyak mungkin ketika aku ke eropah nanti. Itu sebab aku cari yang boleh masuk poket dan kemampuannya seakan-akan DSLR.

Kalau ikutkan, aku lebih suka semi DSLR yang harganya RM1486. Tapi, kamera tu besar dan akan jelas terserlah aku ni pelancong. Pelancong memang mudah ditipu atau jadi mangsa jenayah apabila berada di tempat asing. Aku rasa semua orang tau benda ni.

Nanti, bila aku ke eropah, aku akan kongsi hasil kamera digital ni dengan korang dalam blog ni.

PS: Sambil-sambil tu boleh aku ambik gambar ketika aktiviti kayuhan kesihatan bebila nanti :D
Klik sini untuk baca sampai habis...

Rabu, 9 Mac 2011

Horleys Crossfire Whey Protein dan Fitness First


Semalam aku ke Mutiara Damansara untuk ke Fitness First iaitu untuk memenuhi sesi tour selama 30 minit oleh Sport Trainer Fitness First. Brader yang bawak jalan-jalan tu agak sempoi. Cuma, aku tak ingat apa ke nama dia.


Yang sebenarnya, aku hanya mengikut rakan sepejabat aku je. Tapi, apa salahnya aku pun menyelit sekali untuk turut serta tengok-tengok apa yang ada kat pusat gym tersebut. Manalah tau satu hari nanti kaki aku boleh kuat macam Lance Armstrong!

Boleh dikatakan keadaan dalam Fitness First sangat menarik. Disamping peralatan gym, ada percuma minuman, pinjam dvd secara percuma, tempat salin baju macam hotel, bilik mandi, bilik sauna dan stim dan lain-lain. Segalanya sudah termasuk dalam bayaran bulanan.

Aku dah lama bercadang nak masuk gym. Cuma masa aku cukup terbatas dengan aktiviti-aktiviti yang tersedia ada. Jadi, aku cakap kat Sport Trainer tu hari Khamis ni aku datang lagi. Kita sembang lagi dengan lebih lanjut.

Sebelah malamnya, balik kerja aku singgah Fitness Concept, Alamanda untuk beli Horleys Crossfire Whey Protein yang dah habis 2 minggu lepas. Otot-otot lutut aku mula sakit-sakit selepas kayuhan ke Bagan Lalang tempoh hari. Jadi, aku tak mahu tunggu lama-lama - aku terus pergi beli.

Horleys Crossfire Whey Protein. Harga RM224 di Fitness
Concept, Alamanda.

Otot lutut yang tercedera suatu masa dahulu datang kembali.

Malam ini ada kayuhan seperti biasa Putrajaya - Cyberjaya - Putrajaya sejauh 40 km. Aku tak pasti samada boleh kayuh atau tak memandangkan lutut pun berbalut.

PS: Tak sanggup nak tanggung azab sakit otot kat lutut!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Selasa, 8 Mac 2011

Kayuhan daripada Putrajaya ke Bagan Lalang


Hari ahad pada 6 Mac 2011 lepas, kayuhan sejauh 114 km daripada Putrajaya ke Bagan Lalang dan patah balik ke Putrajaya melalui kampung Limau Manis, Sepang. Kesemuanya yang turut serta adalah seramai 12 orang. Oh ye, sorang Jurufoto/Juruvideo/Marshal iaitu Eddie menjadi peneman sehingga kayuhan tamat.

Sedang keluar daripada Putrajaya dan menuju ke Bagan Lalang.

Bertolak pukul 7.45 pagi dan tiba di Bagan Lalang pukul 9.30 pagi. Secara puratanya, kelajuan mencecah 40 - 60 km/j. Aku hanya mengikut rentak diorang. Kalau diorang laju, aku pun laju lah. Kalau perlahan, maka perlahan lah aku kayuh.

Tengok basikal diorang, sungguh iri hati!

Berenti rehat. 7 orang menambil keputusan untuk patah balik ke Putrajaya
kerana ada yang perlu bekerja pada hari itu. 5 orang meneruskan perjalanan
ke Bagan Lalang - termasuk aku.

Sampai jugak Bagan Lalang. Nampak je laut, terus hilang penat.

Kami berhenti rehat selama 1 jam 15 minit sambil pekena 100 Plus, air kelapa dan segala jenis air yang kami bayangkan ketika kayuh tadi.

Tengah rehat pun boleh lagi cerita pasal basikal...

Pukul 10.45 pagi, kami teruskan perjalanan untuk pulang ke Putrajaya. Perjalanan ini paling memenatkan kerana cuaca yang terik dan angin yang agak kuat.

Setiba di bukit De Palma, Sepang, otot lutut yang aku pernah cedera 5 bulan lepas datang balik. Cis! Petanda tak baik ni.

Bukit De Palma Sepang. Di sinilah kecederaan otot lutut datang kembali.

Selepas kecederaan itu, perjalanan amat memeritkan. Nasib baik Marshal iaitu encik Eddie ada. Beliau memang banyak berjasa kepada kami semua ketika itu. Sepanjang perjalanan yang berbaki, aku kayuh dalam kesakitan.

Oh ye, seorang lagi iaitu Zul BMC juga cedera dilutut ketika itu... Dua orang sekali cedera di lutut! Di sinilah peranan Marshal mula terserlah.

Ok, sebagai penutup - Nikmatilah video sepanjang perjalanan kami daripada Putrajaya - Bagan Lalang - Limau Manis - Putrajaya. Segala gambar dan video adalah ehsan Eddie iaitu Marshal ketika aktiviti kayuhan tersebut. Terima kasih encik Marshal!


PS: Ini adalah kayuhan yang paling jauh pernah aku buat. Tahniah untuk diri aku sendiri!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Sabtu, 5 Mac 2011

Membeli Belah di Rodalink Putrajaya dan Kedai Basikal Jami Kajang


Hari ini hari untuk membeli belah barang-barang berkaitan basikal yang dirasakan perlu. Tengahari aku singgah sekejap di Rodalink Putrajaya sebelum ke Alamanda. Di Rodalink, aku sempat membeli Nuun Active Hydration Tablet dengan Podium Chill.

Nuun Active Hydration Tablet tu adalah sejenis tablet untuk dicampurkan ke dalam air dan diminum ketika kayuh. Podium Chill tu pulak adalah botol air berteknologi tinggi sama taraf roket NASA. Ehem! Ehem!

Nuun Active Hydration Tablet. Harga: RM32

Podium Chill. Harga: RM45

Sebelah petangnya, aku pergi ke kedai basikal Jami di Kajang untuk pulangkan paddle basikal yang aku pinjam 3 minggu lepas. Di kedai Jami pulak, aku beli paddle Shimano 105, tiga keping Power Bar, dua tiub dan nyaris-nyaris terbeli rangka basikal Fondriest R10. Huh!

Total harga kesemuanya adalah RM177.

Memang nyaris-nyaris terbeli. Tapi, terpaksa bersabar selama 3 bulan dulu.

Okey, malam ini perlu rehat yang cukup. Esok pagi pukul 7 sudah kena ada kat tempat berkumpul seperti biasa di Putrajaya. Aktiviti esok berkayuh daripada Putrajaya - Bagan Lalang - Putrajaya sejauh 120 km.

PS: Sebelum merehatkan diri secukupnya, aku perlu layan movie seram tempatan sebagai penutup aktiviti malam ini.
Klik sini untuk baca sampai habis...

Khamis, 3 Mac 2011

Kayuhan Kesihatan Putrajaya 2010 Anjuran myJICA


Kali ini aku nak bercerita pasal Kayuhan Kesihatan Putrajaya 2010 anjuran myJICA pada 12 Desember 2010 tahun lepas. Inilah pertama kalinya dalam seumur hidup aku menyertai acara mengayuh basikal beramai-ramai.

Pukul 7.20 pagi: Ketika sampai di tempat perhimpunan, aku duduk jauh-jauh sebab malu. Hehehe

Kiranya, aku baru kayuh 1 bulan 4 hari lah waktu tu. Ketika itu, aku pakai basikal Polygon Helios F100. Basikal ini bukan untuk lumba; tetapi, hanya untuk santai:

Polygon Helios F100: Harganya RM1140 selepas diskaun 5% di Rodalink Putrajaya.

Berbalik kepada cerita Kayuhan Kesihatan Putrajaya tadi, sampai je tempat perhimpunan aku mula agak gerun. Kebanyakkan basikal yang turut serta semuanya hebat-hebat belaka. Jadi, secara automatiknya aku mula rasa rendah diri dan duduk agak jauh daripada semua orang.

Dalam gambar macam tak ramai. Tapi, sebenarnya teramat ramai waktu tu.
Ini disebabkan kedudukan aku agak jauh daripada orang ramai.

Aku perhatikan setiap orang, sorang pun aku tak kenal. Jadi, aku mula rasa sukar untuk mencari kawan baru. Siapa yang terpandang aku, aku cuba senyum. Dengan harapan ada yang sudi berkawan dengan aku.

Waktu ini acara mendengar ucapan daripada penganjur. Aku tak faham apa
yang beliau ucapkan; yang pasti, aku kusyuk perati basikal-basikal orang - pada
aku, basikal diorang memang cantik!

Ini lah pengalaman pertama aku mengayuh sejauh 50 km waktu itu. Terasa sangat jauh dan agak tersiksa. Masa tu cuaca panas terik. Ok, di bawah ini adalah ketika sedang berkayuh:

Sesi panaskan badan mengelilingi bulatan Putrajaya sebanyak 2 kali.

Ketika ini sudah mula masuk kawasan Presint 10.

Puncak bukit PICC. Aku rasa macam nak pengsan waktu ni. Aku tak
pasti macam mana aku mampu ambik gambar masa tengah letih.

Ni lagi 2 - 4 km nak habis. Disinilah pertama kali dalam hidup aku faham apa
itu kejang!

Aktiviti penutupnya disudahi dengan cabutan bertuah. Aku tak berapa ingat hadiah kesemuanya. Tapi, yang pasti 3 basikal Merida road bike; 2 untuk dibida dan 1 hadiah utama cabutan bertuah.
Memang bertuah kepada siapa yang dapat cabutan bertuah basikal Merida.

Aktiviti ini akan aku ingat sampai bila-bila. Kalau ada lagi nanti, insyaallah aku akan turut serta sekali lagi.

PS: Sampai sekarang, aku tak pernah merasa apa-apa cabutan bertuah!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Rabu, 2 Mac 2011

Keluarga Atau Basikal, Mana Satu Keutamaan?


Aku mula mengayuh basikal pada hari Ahad 7hb November 2010 selepas sembuh daripada kecederaan lutut. Aku boleh cedera lutut sebab berat badan aku ketika itu 73-74 kg. Berat badan macam tu boleh mendatangkan bencana sebab tidak mengikut spesifikasi ISO 9002 dalam arena sukan melibatkan larian.

Ye, memang betul; bencana itu datang ketika aku sedang berlari keliling PICC, Putrajaya. Sedang berlari, lutut aku gagal berfungsi seperti biasa.

Dua minggu aku menahan sakit ketika berjalan. Dalam erti kata lain, aku sememangnya memang tak boleh berjalan.

Sejak daripada situlah aku mula berhati-hati apabila melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sukan. Lebih-lebih lagi apabila melibatkan basikal. Tidak boleh hayun sebarangan.

Geng basikal memang pantang jumpa kamera.

Dan, bermulalah episod perbelanjaan basikal melebihi perbelanjaan dapur yang tidak pernah berlaku dalam hidup aku sebelum ini. Ye lah, barang basikal memang mahal. Lagi mahal daripada ikan kembung atau tiga ekor ketam.

Akibat rasa bersalah terhadap keluarga - basikal yang harganya melebihi ribuan ringgit dan hanya aku sahaja menikmati manfaatnya. Maka, aku cuba peruntukkan sedikit wang untuk membeli sesuatu yang dapat dimanfaatkan kami sekeluarga.

Aku mengambil keputusan untuk membeli dua produk Coway iaitu Air Purifier Lombok AP-1503CHE dan Water Purifier Petit CHP-06D:

Air Purifier Lombok AP-1503CHE: Klik sini untuk penerangan selanjutnya.

Water Purifier Petit CHP-06D: Klik sini untuk penerangan selanjutnya.

Apabila melihat anak aku tidur lena tanpa bunyi nafas seakan-akan selsema seperti malam-malam sebelumnya, hati aku berasa puas. Puasnya melebihi daripada mengayuh basikal yang berharga ribu-ribu. Itu dia penangan Air Purifier Lombok.

PS: Apabila ianya melibatkan keluarga, kita akan kembali menjadi seorang yang adil dan saksama.
Klik sini untuk baca sampai habis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...