Khamis, 14 April 2011

Aktiviti Setiap Pagi Kontraktor Indonesia dan Bangladesh di Putrajaya


Setiap pagi aku keluar rumah untuk ke pejabat, akan ada ramai pekerja kontraktor Indonesia atau Bangladesh sedang menunggang basikal. Dengan berbekalkan bekalan makanan, botol coke saiz besar yang berisi air masak, kasut boot dan helmet keselamatan warna kuning, mereka akan mengayuh basikal menuju ke tapak pembinaan.

Aku tak sempat mengambil gambar sekumpulan kontraktor
yang ramai tadi. Yang ada cuma saki bakinya sahaja.

Biasanya mereka akan bergerak secara berkumpulan; seakan-akan pelaton. Cuma yang bezanya, kayuhan yang perlahan sambil menghisap rokok kretek.

Setiap pagi, ini lah senaman yang popular di kalangan pekerja
kontraktor dari Indonesia dan Bangladesh.

Sepanjang pengamatan aku selama ni, aku tak pernah nampak diorang mengayuh basikal ketika mendaki bukit ini. Memang aku akui, bukit ni agak tinggi.

Aku ingat lagi masa mula-mula aku kayuh basikal, bukit inilah aku terpaksa tempuh. Jarak dari rumah aku hingga ke jalan besar; iaitu penamat bukit tersebut hanyalah sejauh 1 kilometer. Takde lah jauh sangat. Tapi, penatnya macam lepas bertumbuk dengan Mike Tyson.

Kalau korang tak percaya, ni buktinya. Sampai bukak helmet
tau!

Jadi, aku faham bagaimana perasaan mereka dan azabnya diorang ketika menolak basikal. Keadaannya mungkin lebih teruk daripada mengadap Pengarah SPRM!

Seteruk mana tinggi bukit keliling rumah aku, bukit-bukit inilah tempat aku berlatih mendaki bukit ketika mengayuh basikal. Dahulunya, apa sahaja bukit memang aku agak gerun dan sebolehnya mencari jalan lain yang tiada bukit. Sekarang ini apa jua bukit aku anggapkan ianya satu cabaran.

Tetapi, bukan bukit Limau Manis, Kajang - Bukit ini boleh menjahanamkam lutut aku!

PS: Dalam 3 minggu ni, aku akan kurang mengemaskini blog ini kerana akan berada di luar liputan Celcom, Maxis, Digi, RTM atau TV3. Kalau ada masa dan internet, aku akan cuba kemaskinikan pengalaman aku di tempat asing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...