Selasa, 24 Mei 2011

Hari ke Empat: Dari Paris Pulang ke London

Pada 22hb April, 2011; Secara rasminya aku sudah pun 4 hari berada di luar liputan Maxis, Digi, Celcom mahupun Astro.

Pukul 7.50 pagi, aku keluar dari hotel Libertel Canal Saint-Martin, menaiki Metro di Jaur├Ęs dan seterusnya menuju ke stesen Gare du Nord. Dan, jam 8.10 pagi aku sudah pun sampai di stesen tersebut.

Dalam stesen Metro di Gare du Nord, sekali lagi aku tersesat. Aku tak tahu macam mana nak keluar daripada stesen Metro untuk menuju ke stesen Eurostar. Yang pastinya, stesen Eurostar juga berada di dalam stesen Gare du Nord. Memanglah ada papan tanda menunjuk arah ke stesen Eurostar. Tapi, bila aku ikut arah papan tanda yang tersedia ada, aku akan berbalik ke arah yang sama aku datang tadi.

Aihhh, dah serupa papan tanda kat Malaysia pulak!

Suasana sekitar stesen Gare du Nord di waktu pagi.

Akhirnya, aku ternampak 4 orang polis Perancis di suatu sudut; tiga lelaki dan seorang perempuan. Nasib baik ada polis. Boleh jugak aku tanya kat mana stesen Eurostar. Lalu, aku menuju terus ke arah polis wanita tersebut. Polis lelaki, aku abaikan dahulu. Lagipun, polis perempuan tu nampak agak cun jugak. Ehem!

Sebaik sahaja aku nak bukak mulut nak tanya soalan mudah, laju je polis perempuan tu angkat tangan sambil menunjukkan isyarat "Tidak". Tuih! Sombong betul polis Perancis ni. Dah la baju seragam diorang macam mekanik. Topi pulak macam topi pengakap. Sombong pulak dengan pelancong. Bengang betul aku.

Kalau korang tak percaya pakaian seragam diorang macam aku cakap tadi, korang tengok sendiri gambar kat bawah ni:

Mekanik + Pengakap = Polis Perancis.

Seperti biasa, kekadang sesuatu yang kita tak suka terjadi mesti ada hikmahnya. Masa polis Perancis tadi menunjukkan isyarat "Tidak" pada aku, aku ternampak lambang seperti perkataan Eurostar di dinding belakang kepala dia. Jadi, aku pun menolak sekuat hati kepala polis Perancis perempuan yang menghalang pandangan aku untuk pastikan samada betul ke itu lambang Eurostar. Dan, situasi menjadi kecoh dan berlaku pergaduhan yang amat...

...perkara sebegitu tak terjadi sebenarnya. Aku cuma membayangkannya sahaja!

Selepas itu, aku pun memanggil isteri aku dan terus menuju ke arah stesen Eurostar. Sebenarnya, aku dah tak sabar sangat nak balik ke London semula. Ini mungkin kerana perangai orang Perancis itu sendiri yang sombong dan berlagak cun membuatkan perasaan tersebut secara automatiknya datang.

Dipendekkan cerita, keretapi Eurostar bertolak pukul 10.14 pagi waktu Paris dan sampai London jam 11.28 pagi waktu London.

St. Pancras International - Kehangatan Olimpik sudah terasa.

St. Pancras International - Basikal ada di mana-mana.

St. Pancras International - Penunggang basikal sedang
membeli tiket keretapi.

St. Pancras International - Sudah beli tiket keretapi dan
sedang menuju ke stesen Underground.

St. Pancras International - Basikal Pinarello hanya disandarkan
di tiang sementara tuannya ke tandas.

Sampai di London, aku terasa lega sangat. Aku dah mula tak sabar nak ke hotel Travelodge Old Street untuk simpan beg yang sangat berat. Seterusnya, boleh meneruskan aktiviti yang sudah dirancang.

Pukul 12.10 tengahari, kami berdua sampai di stesen Old Street. Sebaik sahaja keluar daripada stesen tersebut, aku mula keliru dengan jalan-jalan yang ada di hadapan mata aku apabila dibandingkan dengan peta Google Map yang aku cetak. Aku tak pasti aku sebenarnya berada di kedudukan mana satu. Ini kerana dalam stesen tersebut mempunya 8 pintu keluar untuk ke pelbagai arah.

Stesen Underground Old Street - Aku sepatutnya mengikut
arah 'Exit 4' untuk ke Travelodge Old Street.

Setelah berlegar-legar sekitar jalan yang ada di stesen Old Street, aku mula minta bantuan seorang wanita yang kebetulan melalui jalan yang sama. Apabila ditanya, dia pun keliru mana satu jalan yang sebenarnya untuk ke hotel Travelodge.

Orang kat situ pun tak paham jalan sekitar Old Street, inikan aku yang baru je sampai.

Jadi, berbekalkan kecerdasan mental yang ada disaat itu, aku berjaya mengesan hotel Travelodge Old Street. Jarak antara stesen Old Street ke Travelodge Old Street adalah 300 meter.

Aku sampai awal di Travelodge Old Street iaitu pukul 12.35 tengahari. Waktu masuk hotel adalah sepatutnya pukul 3 petang. Tapi, takkan lah aku nak tunggu sampai pukul 3 petang kot. Jadi, aku terus ke mesin 'Express Check-In' untuk mengesahkan tempahan yang dibuat 4 bulan lepas.

Travelodge Old Street - Mesin 'Express Check-In'.

Travelodge Old Street - Ruang lobi.

Untuk pengesahan menggunakan mesin 'Express Check-In', aku perlu masukkan kad kredit yang sama ketika menempah bilik secara online 4 bulan lepas. Selepas itu baru akan keluar arahan seterusnya dan aku hanya perlu mengikutnya sahaja. Untuk masuk hotel lebih awal, aku perlu membayar extra ₤10 dan menjadikan jumlah keseluruhannya adalah ₤367 untuk penginapan selama 6 hari.

Travelodge Old Street - Resit yang berjumlah ₤367.00 untuk
penginapan selama 6 hari.

Setelah selesaikan jumlah keseluruhan yang perlu dibayar, aku terus menuju ke tingkat dua dengan menaiki lif dan mencari biliknya yang bernombor 224.

Travelodge Old Street - Sedang mencari bilik bernombor 224.

Travelodge Old Street - Ruang bilik yang agak besar.

Travelodge Old Street - Bilik air.

Pukul 2.10 petang kami berdua keluar semula untuk ke Trafalgar Square dan National Gallery. Dengan menaiki keretapi bawah tanah di stesen Old Street; turun di stesen King's Cross untuk menukar keretapi yang menghala ke Charing Cross.

Aku mengambil masa 3 hari untuk memahami sepenuhnya sistem keretapi Underground. Ini kerana laluannya yang komplek dan boleh menimbulkan kekeliruan yang serius serta mampu merosakkan 50% daripada 100 billion neurons yang ada dalam otak kita.

Jadi, untuk mengelakkan perkara sedemikian berlaku, aku perlu memahami bagaimana laluan keretapi bawah tanah beroperasi dengan memahami gambarajah di bawah:

Maklumat selanjutnya boleh didapati di http://www.tfl.gov.uk

Sedikit penerangan dan perbandingan: Sekiranya LRT Star kita di sini, akan ada laluan ke Ampang, Sentul Timur dan Sri Petaling. Underground Tube pula ada Bakerloo, Central dan lain-lain tadi tu adalah umpama Ampang, Sentul Timur dan Sri Petaling lah. Jadi, untuk ke sesuatu tempat, anda perlu pastikan keretapi tersebut samada Bakerloo, Central atau lain-lain dan kemudian barulah pastikan di stesen mana mahu turun.

Mudah kan? Dengar cerita orang memang macam senang. Kalau pergi sendiri tengok. Hah, baru tau!

Kedudukan Trafalgar Square adalah berhadapan dengan National Gallery. Ketika kami berdua sampai di Trafalgar Square, ada pementasan teater "Passion of Jesus" secara terbuka.

Anda boleh melihat suasana sebenar sekitar Trafalgar Square melalui video di bawah ini:

Trafalgar Square - Pementasan "Passion of Jesus" secara
langsung.

Trafalgar Square - Sekitar Trafalgar Square. Chewahh, tengok
mamat Negro tu, siap pakai seluar kaler pink datang tengok
"Passion of Jesus".

Nak mengambil gambar pun tak berapa syok sangat sebab sekarang ni ramai sangat orang. Jadi, kami berdua terus ke National Gallery yang berhadapan dengan Trafalgar Square.

National Gallery - Di dalamnya terdapat lukisan-lukisan lama
dan potrait bangsawan-bangsawan Inggeris.

Di dalam National Gallery tak boleh mengambil gambar. Nak curi-curi ambil gambar pun tak berpeluang kerana setiap sudut terdapat penjaga yang sedang memerhati setiap pelawat.

Selepas itu, kami keluar daripada National Gallery dan mencari telefon awam terdekat untuk menghubungi ejen pelancongan Evan Evans Tour bagi pengesahan tempahan pakej melawat Windsor, Stonehenge & Oxford pada Isnin hadapan.

Di sekitar Trafalgar Square ada banyak telefon awam yang kaler merah tu. Kaler hitam pun ada, tapi cuma ada dua unit sahaja. Selebihnya kaler merah. Lalu, aku masuk untuk membuat panggilan dan telefon tersebut gagal berfungsi. Jadi aku mencuba pondok telefon yang disebelahnya pula. Sebaik sahaja masuk, fuhhhhh hancing tak ingat! Bau pekat! Dalam pondok telefon siap ada iklan-iklan lucah.

Cepat-cepat aku keluar dan mencuba satu lagi telefon dan alhamdulillah telefon tersebut berfungsi dengan baik.

Bergaya di sebelah telefon awam orang Inggeris.

Aktiviti seterusnya, kami berdua menuju ke Tower of London dan Tower Bridge. Daripada Trafalgar Square agak jauh juga nak ke sini. Kami perlu menaiki keretapi bawah tanah di stesen Charing Cross yang berdekatan dengan Trafalgar Square dan menuju ke stesen Tower Hill.

Jam dah menunjukkan pukul 5.00 petang ketika kami sampai di Tower of London. Waktu masuk ke dalam istana pun dah tamat. Jadi, kami berdua bergambar di luar kawasan istana dan berehat di tebing sungai Thames sambil mengemaskinikan status Facebook.

Tower of London - Tower Bridge di sebalik belakang istana.

Tower of London - Dari sudut lain.

Tower Bridge - Ramai orang bergambar di tebing
Sungai Thames.

Jam sudah pun hampir pukul 6 petang. Ya, waktu untuk pulang ke hotel dan berehat sepuas-puasnya. Hari Ahad ni aku akan kembali ke sini lagi dengan menaiki Big Bus Tour yang tiketnya sudah dibeli online bulan lepas. Hari ini aku hanya sekadar penuhkan waktu terluang dengan aktiviti bebas.

Aku sampai di stesen Old Street sekitar jam 6.20 petang. Perut sudah lapar dan singgah sebentar kedai Kebab Turkey di seberang jalan dan order satu kebab saiz besar yang harganya ₤4.00 dan ayam goreng untuk 2 orang yang berharga ₤4.99 serta 2 tin Pepsi.

Old Street - Di dalam kedai kebab orang Turkey.

Old Street - Makanannya agak murah jugak. Itu pasal order
ikut nafsu.

Jumlah kesemuanya adalah ₤13. Ingatkan sikit, rupa-rupanya
stok makan untuk 3 hari.

Old Street - Ketika dalam perjalanan melepasi stesen
keretapi bawah tanah Old Street, aku perasan ada satu
basikal Specialized tiada tayar belakang. Kena curi agaknya.

Esok adalah hari Sabtu dan hari yang ditunggu-tunggu kerana kami berdua akan ke Hyde Park, Marble Arch, Malaysia Hall, Primark Shopping Complex, Hard Rock Cafe dan Piccadilly Circus. Jadi, nantikan kesinambungan cerita aku yang penuh aksi ini!

PS: Di Travelodge, untuk mengetahui arah kiblat, kita perlu pergi tanya sendiri di kaunter lobi. Orang yang menjaga kaunter tu Islam agaknya kerana dia tahu arah kiblat.

8 ulasan:

1. En Farizal, saya ada soalan. Adakah menjadi kebiasaan di stesen Gare du Nord menjadi tempat laluan aweks-aweks cun di pagi hari spt dlm gmbr pertama anda?

BalasPadam
  2. Faidz, aku pun tak perasan awek² yang lalu lalang time tu cun ke tak. mungkin kebetulan je kot masa aku ambik gambar, awek cun pun lalu.

atau mungkin awek cun tu sengaja lalu nak mengorat aku.

3. kebetulan atau mmg anda rancang nak ambil gmbr awek cun? haha..
    anyway, bila nak habis cerita ni? anda buat saya ternanti2 episod seterusnya. buat sekaligus la senang baca sekali je.
    sekian buat masa ini.

BalasPadam
  4. aku tak perasan pun awek tu lalu. sbb aku tunggu jalan depan aku clear pasal aku nak ambik gambar. tp, ramai sgt org time tu. bila aku cek balik gambar-gambar yg aku shot, ada pulak awek cun lalu. hehehe

5. hahaha ooo tipuu yekkk! nti cite la psal camden town msti org suka dengar

6. Apa yang tipu? Cerita Camden Town lambat lagi. Tu aktiviti hari Ahad. Sila tunggu 2 minggu lagi untuk cerita Camden Town. Kalau tak sabar sangat, sila telefon saya dan saya akan ceritakan sampai habis.

7. hahahaha..
    wei..aku dah jnguk2 skit tadi...
    gila la..naik eurostar tu..
    kaya hang eh...
    travelodge mmg murh pun..kira affordable la kiranya..
    huk2...oh ya, yg basikal xde tayar blkg tu bkn kna curi tapi sbb ntk elakkan kcurian, kitorg sllunya akan buang tayar kt blkg tu..
    safety guide la kranya..
    cmniela london..hahahaa

BalasPadam
  8. tq haffiz, aku banyak refer blog ko sbelum pi London. aku jumpa blog ko pun pasal tgh research pasal London :D.

nanti aku update kat pos seterusnya pasal tayar basikal tu :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...