Selasa, 17 Mei 2011

Hari ke Tiga: Sehari Suntuk di Kota Paris

Pukul 8.20 pagi kami berdua keluar daripada hotel dan menaiki keretapi bawah tanah Metro menuju ke Stesen Metro Champ de Mars / Tour Eiffel seperti semalam. Agenda utama hari ini adalah menaiki bas bertingkat Les Cars Rouges City Sightseeing.

Les Cars Rouges - Aku suka duduk di atas bas untuk
menikmati permandangan sekitar Paris.

Bas ini akan bermula dari Eiffel Tower dan tamat pun di Eiffel Tower juga. Sepanjang perjalanan, bas ini akan melalui 9 destinasi utama seperti:
  • Eiffel Tower
  • Champs Elysées-Etoile
  • Grand Palais
  • Trocadéro
Keseluruhan perjalanan mengambil masa selama 2 jam 15 minit untuk melalui 9 kawasan utama tersebut.

Cuaca agak panas terik. Walaupun terik, anginnya sejuk. Masih boleh berjalan dengan selesa dan tak berpeluh. Tapi, tak sesejuk di London. Kat London kita boleh bergaya dengan jaket kulit dan berjalan sambil seluk poket. Kat Paris aku tak rasa boleh bergaya macam tu. Nampak sangat menipu diri sendiri; pakai jaket konon-kononnya sejuk. Tapi, tak sejuk mana pun.

Eiffel Tower - Ketika melalui sekitar Eiffel Tower
dengan menaiki bas Les Cars Rouges.

Les Invalides - Dengan nama lainnya adalah
The National Residence of the Invalids. Meriam tembaga yang
tersusun tu wujud sekitar kurun ke 17 dan 18.

La Seine - Sungai ni besar dan berada di tengah-
tengah kota Paris.

Salah satu bangunan yang berhampiran dengan La Seine.

Sepanjang perjalanan, boleh aku katakan bandar Paris sangat cantik. Bangunan-bangunan yang ada di Paris lebih menarik berbanding kota London. Kota Paris banyak hasil tinggalan kerajaan Roman sekitar 2000 tahun lalu. Walaupun bangunan-bangunan tersebut amat lama kewujudannya, ianya masih lagi dalam keadaan baik.

Notre Dame - Kelihatan orang ramai beratur untuk masuk ke
dalam gereja lama tersebut.

La Seine - Masih lagi melalui sekitar sungai kebanggaan
orang Paris.

Tribunal de Commerce - Bangunan mahkamah.

Salah satu papan tanda yang ada di Paris. Aku hanya
tengok gambar untuk mengagak arahannya.

Ketika ini, aku tak fikir apa dah. Kiri dan kanan penuh dengan bangunan-bangunan menarik. Siapa yang salah tidur dan terseliuh tengkuknya ketika ini, amatlah malangnya. Alhamdulillah, disaat ini tengkuk aku sihat walafiat. Aku tak ada masalah mendongak dan menoleh kepala aku dan seterusnya menangkap gambar untuk dikongsikan dengan pembaca blog ini.

Musée d'Orsay - Muzium dalam stesen
keretapi terbesar dibina pada tahun 1900.

Opéra de Paris - Atau dengan nama lainnya adalah
Palais Garnier. Mempunyai sejumlah 1600 kerusi di dalamnya.

Perancangan aku yang seterusnya adalah untuk berhenti di Place de la Concorde dan berjalan kaki ke arah Arch de Triomphe. Jauhnya pula adalah 2.2 kilometer. Apa yang pasti, ketika itu aku amat teruja untuk merasai bagaimana perasaannya ketika berjalan kaki menuju ke salah satu mercu tanda orang Roman.

Jadi, untuk meneruskan agenda tersebut, kami berdua turun daripada bas Les Cars Rouges dan meneliti peta dan buku panduan "Must See Paris" yang sentiasa aku bawak bersama.

Seminit telah berlalu... Aku masih membelek peta. 3 minit berlalu dan aku masih membelek peta...

Tak boleh jadi! Aku memang ada masalah membaca peta dan ianya satu penyakit semulajadi. Jadi, aku mengambil keputusan untuk berjalan terus sambil cuba mengingat bangunan yang aku tempuh tadi ketika menaiki bas.

Aku tak pasti ada kat mana sekarang ini. Tapi, aku percaya
hala jalan yang aku tuju boleh membawa aku ke
Place de la Concorde.

Issey Miyake - Salah satu butik untuk golongan elit.

Sebelum masuk ke butik Issey Miyake, anda perlu melalui
terowong ini.

Kedai-kedai sekitar jalan yang aku lalui agak berprofil tinggi dan hanya golongan elit sahaja mampu membelinya. Isteri aku sibuk sangat nak masuk butik Issey Miyake dan aku cuba menghalangnya. Tapi, tak sempat menghalangnya, beliau sudah pun masuk ke dalam butik tersebut.

Tak sampai 3 minit beliau keluar tanpa sebarang bungkusan dibeli dan mengatakan sebotol minyak wangi berharga €90. Oh, ok!

Perjalanan diteruskan dan masih mengharap akan ternampak tugu Place de la Concorde. Tak jauh daripada butik yang kami singgah tadi, aku sudah boleh nampak Place de la Concorde tersergam kukuh.

Gambar ini diambil kali ke 7 oleh isteri aku.
Selebihnya semua jahanam. Isteri aku ambik
gambar cincai dan muka aku muka bengang.

Place de la Concorde - Inilah tugu tersebut
dari jarak dekat.

Place de la Concorde - Gambar keseluruhan
objek yang dikatakan tugu peringatan.

Place de la Concorde - Pandangan dari sudut
berlainan pula.

Place de la Concorde - Penerangannya dalam bahasa Perancis.

Pada lantai Place de la Concorde, ada penerangan tentang tugu tersebut di dalam bahasa Perancis. Setelah dialih bahasa, ianya berbunyi begini:

Tempat ini
Dirasmikan pada tahun 1763.
Diawalnya namanya

Pada 21 Januari 1793
Dan Marie - Antoinette
Pada 16 Oktober 1793

Ntah betul ntah tidak samada betul ke tugu ini hanya untuk memperingati kisah tersebut. Aku pulak mempunyai pandangan dari sudut yang berbeza tentang tugu ini.

Apabila sudah berada di Place de la Concorde, adalah tidak sukar untuk mengenal pasti macam mana nak menuju ke Arch de Triomphe. Ini kerana kedudukan antara Place de la Concorde dan Arch de Triomphe amatlah strategik:

(A) Place de la Concorde dan (B) pula adalah Arch de Triomphe. Senang kan?

Selama ini anda mungkin bayangkan yang anda berada di suatu tempat dan mungkin selama 20 tahun anda membayang perkara yang sama. Dan, suatu hari yang sudah ditetapkan, anda berada di situ dan sedang menikmatinya. Bukankah ianya satu kepuasan?

Jalan yang lurus menuju ke Arch de Triomphe.

Taman bunga yang ada ketika dalam perjalanan.

Butik Adidas - Cadangnya nak beli jersey bola. Tak jadi beli
sebab harga terlampau mahal.

Tengah-tengah pekan pun ada bomba. Tak tau sapa yang
tersangkut dalam lif.

Dah nak sampai sangat ni. Di hadapan dah mula ramai orang
sedang mengambil gambar.

Arch de Triomphe - Ada seorang sedang bergaya
seperti patung. Dan, dihadapannya ada tin berisi
duit syiling yang diberi oleh pelancong.

Arch de Triomphe - Tu dia! Hasil tangan orang Roman.

Arch de Triomphe - Ianya dikelilingi jalanraya berbentuk
bulatan. Jalannya sibuk dan tanpa isyarat lalulintas.

Aku tak pasti berapa lama aku berada di situ. Aku khusyuk menikmatinya daripada jauh seperti dalam gambar yang pernah aku lihat sebelum ini. Oh ye, aku tak pergi pun bawah Arch de Triomphe tu. Sebenarnya, boleh naik ke atas dengan kadar bayaran tertentu.

Sampai kat sini lah bateri kamera aku habis. Ini semua gara-gara tersalah beli universal plug yang dibeli semalam. Haru betul!

Kemudian, kami menaiki bas Les Cars Rouges semula dan bercadang untuk ke Louvre di mana adanya potret Mona Lisa. Ok lah, aku bagitau awal-awal di sini bahawa aku gagal mencari Louvre. Beberapa kali aku cuba bertanyakan pemandu bas tersebut dan aku tak faham sepatah haram pun apa yang dia sampaikan.

Di sinilah aku mula menyampah dengan orang Perancis. Dan, aku mula terfikir mungkin disebabkan inilah orang Inggeris menyerang orang Perancis suatu ketika dahulu!

Sampai suatu tempat yang aku tak pasti di mana sebenarnya aku berada. Aku pun turun daripada bas Les Cars Rouges. Waktu itu jam sudah pun menunjukkan pukul 12.50 tengahari. Aku jalan-jalan sekitar kawasan tersebut dan ternampak pameran lukisan yang bertema "NATURE ET IDEAL". Tanpa berlengah, aku pun membeli 2 keping tiket dan jumlah keseluruhannya adalah €22.

Ada dua pameran serentak dalam satu bangunan. Aku
memilih pameran lukisan bertemakan permandangan.

Ok, berita terkini: Sedang aku mengemaskinikan gambar sebentar tadi dan tiba-tiba teringat akan kamera digital Canon sebagai back up sekiranya kamera Nikon habis bateri. Kamera tersebut dalam jagaan isteri aku ketika di Paris. Lalu aku pun menyalin semua gambar-gambar ke dalam komputer aku.

Tiba-tiba aku ternampak satu gambar bangunan yang isteri aku ambik. Aku besarkan dan nah!

Musée du Louvre - Inilah bangunannya!

Perkataan Musée du Louvre yang teramat kecil untuk dibaca!

Ini maknanya aku sudah pun lalu di hadapan bangunan tersebut pada hari pertama aku sampai Paris! Ok, tutup cerita pasal Musée du Louvre dan jangan sebut apa-apa perkataan Mona Lisa!

Sebut nama Lisa Surihani tak apa...

Sepanjang perjalanan ketika mencari Musée du Louvre, agak jauh juga aku berjalan. Sebahagian sungai La Seine hingga ke seberang semata-mata mencari Musée du Louvre. Jam sudah pun menunjukkan pukul 5.20 petang dan perut pulak dah lapar. Singgah kedai arab dan order yang mana ada gambar nasik.

Kedai Halal orang Arab. Tak pasti Arab mana, janji halal.

Berkerut aku tengok jenis makanan mcm ni. Tak pasti nak
makan mana satu dulu.

Selepas membayar €32 untuk makanan tadi, aku pun beredar dan mencari stesen Metro untuk pulang ke hotel.

Tiba di Jaurés pukul 6.00 petang. Masih awal lagi kalau nak balik ke hotel. Jadi, ada baiknya kami berjalan-jalan di sekitar hotel dan melihat apa yang ada di situ.

Libertel Canal Saint Martin - Ni lah hotel yang
aku menginap.

Jaurés - Sekitar Avenue Secrétan.

Jaurés - Kelihatan Yahudi Ortodoks sedang berjalan.
Rothchild Foundation juga ada di sekitar ini.

Jaurés - Kedai bunga.

Jaurés - Sekitar Avenue Secrétan.

Jaurés - Singgah beli sekilo strawberi.

Selepas itu, kami berdua singgah di pasaraya semalam dan cari universal plug yang betul dan beli beberapa makanan untuk makan esok pagi.

Esok pagi aku akan pulang semula ke London dengan menaiki Eurostar. Aku akan pastikan segala bateri sudah di cas dan pastikan aku tak terlajak tidur.

PS: Secara keseluruhannya, aku berpuas hati dengan kota Paris. Orang kata kota Paris kota romantik. Ntah le, aku tak tau kat mana yang romantiknya. Yang aku nampak, banyak sangat bangunan tinggalan orang Roman.

10 ulasan:

1. Hahaha.. Giler.. Best p tempat org.. Geram lak aku tgk.. Jelous pun ada... :)

BalasPadam
  2. best ijam. banyak benda baru kita akan jumpa setiap hari. boleh kata cara aku yang ni agak adventure :D main redah je kat tempat orang.

3. Mantap beb bila la dapat merasa ke sana pulak ni.

4. Faizal, boleh punya. skg ni AirAsia X dah ada ke Paris. Masa aku beli tiket pi London, AirAsia X belum lancarkan trip ke Paris. Sedangkan, ko pun dah lepas pi Australia :D Ini kan Paris... hehehe

5. tiket skg dh mahal lah bro
    pegi balik rm4k..huhu

Balasan
    1. Sekarang ni Airasia dah xde buat ke London. Kena cari alternatif lain untuk ke sana :D Nak naik MAS, mahal pulak

6. Assallammualaikum
    Terima kasih, satu catatan yang menarik, berguna untuk panduan saya ke sana bulan April ini, Insya-Allah :)

1. Waalaikumussalam. Semoga bergembira ketika di sana nanti :D

Padam
  7. He he he..saya ketawa sorang2 baca catatan Pahlawn Basikal. Menarik & very informative..boleh guna sbg panduan bila saya ke sana hujung tahun ni Insya allah.

Balasan
    1. terima kasih sebab sudi baca cerita saya :) Semoga segalanya berjalan lancar ketika bercuti nanti :D

Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...