Ahad, 25 September 2011

Kisah Sedih dalam Gembira - Selamat Tinggal BMC SSX Streetfire

Hari Khamis baru-baru ni, aku dapat sa-biji bingkai basikal baru yang berjenama Scott model Addict R3 yang dikeluarkan pada tahun 2010. Jadi, secara rasminya inilah basikal karbon penuh pertama aku.

Bingkai Scott Addict R3 2010.

Semalam, aku pergi ke Rodalink Putrajaya untuk memasang basikal baru ni. Komponen-komponen basikal BMC aku pindahkan ke bingkai Scott. Proses ini dijayakan oleh Lee, iaitu seorang mekanik bertauliah dari Rodalink. Sesiapa yang tak kenal siapa beliau, sila ke sini.

BMC SSX Streetfire 2009 dalam kenangan.

Selamat datang ke dalam hidup aku!

Proses pemasangan mengambil masa selama 3 jam 30 minit dan aku sedikit pun tak bosan apabila berada di dalam kedai basikal.

Rodalink Putrajaya - BMC aku sudah berjaya dibogelkan
tanpa belas kasihan.

Rodalink Putrajaya - Lee sedang melakukan ritual tanpa
sebarang Keminyan Bunian; hanya spana sahaja sudah
mencukupi.

Setelah segalanya sempurna terpasang, aku pun buat kayuhan percubaan sejauh 1 km di luar Rodalink Putrajaya dan ketika kayuhan berlangsung, terasa janggal pulak dengan bingkai Scott ni. Geometri basikal ini 99% sama seperti basikal BMC aku - agak mustahil aku rasa bingkai ni kecik.

Pagi ini hari Ahad, aku cuba lagi untuk melakukan kayuhan dengan berpakaian lengkap seperti biasa. Sedikit malang kerana hari ini agak berjerebu dengan IPU nya mencecah 60* (Sila rujuk laman ini). Dengan memakai penutup hidung, aku teruskan pendakian bukit PICC.

Hanya sempat melakukan satu pusingan, hujan turun dengan lebatnya. Setelah reda, aku pulang ke rumah untuk mengubah kedudukan seat post yang sedikit tinggi sebelum ini.

PICC - Aku terpaksa berteduh di pintu masuk PICC.

PICC - Hujan ini satu rahmat kerana melenyapkan
sekurang-kurangnya 40% jerebu buatan Sumatera,
Indonesia.

Setelah hujan berhenti, aku menyambung kembali kayuhan yang belum selesai. Ketika ini barulah aku rasakan segalanya hampir sempurna - Geometrinya sama seperti basikal BMC aku. Cuma, stem bersaiz 120 mm yang aku pakai sekarang ini sedikit panjang - Aku perlu menukarkannya kepada 110 mm barangkali untuk mengelakkan lenguh-lenguh bahu ketika sedang mengayuh basikal.

Putrajaya - Pandangan dari puncak PICC. Di waktu ini, jerebu
dan kabus bergabung tenaga.

PICC - Agak lemas jugak le ketika sedang mendaki bukit.
Tapi, apa nak buat; jerebu memang menyusahkan.

Selepas hujan yang agak lebat sebentar tadi, aku dapat rasakan jerebu sangat berkurangan. Oh, terima kasih Tuhan!

PS: Berat basikal Scott Addict R3 aku sekarang ni 8.3 kg. Sekiranya aku dapat set roda Cosmic Carbone SLR, Look KéO 2 Max dan Dura Ace Crank, berkemungkinan besar boleh turun kepada 7.9 kg.

PPS: Mengapa negara jiran kita yang satu ni tak bosan-bosan membakar hutan? Tension betul aku!

4 ulasan:

1. tq atas stem 3T 120mm... setakat ni serasi ngan aku

BalasPadam
  2. najib, baguslah kalau mcm tu. harap² ko puas hati dengan stem tu.

3. baloi... berbaloi2, mane nak carik harge yg ko bagi tu, untuk pengetahuan ko, member aku pun ade tepon ko tanye pasal stem tu pade hari kite deal, dah rezeki aku kan..

4. oooo tu member ko ke? sebab ada 2 orang yg telefon aku hari tu. tp, kawan ko call aku dah petang. ok lah tu, kiranya rezeki ko. barang pun elok lagi. tak ada karat n calar.

BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...