Isnin, 31 Oktober 2011

Kayuhan di Pagi Ahad: Misi Mendaki Bukit Limau Manis, Kajang


Aktiviti sebagai penutup hujung minggu bagi bulan Oktober dimulakan dengan kayuhan kesihatan yang bermula dari:

Presint Diplomatik, Putrajaya > Dengkil > Kota Warisan, Salak Tinggi > De Palma Inn, Sepang > Kampung Limau Manis, Kajang > Presint Diplomatik, Putrajaya.

Jam 7:18 pagi sekitar Putrajaya. Sedang menaiki kereta
menuju Presint Diplomatik.

Tepat Jam 7:45 pagi, kami yang terdiri daripada wakil setiap daerah Wilayah Persekutuan dan Selangor seramai 6 orang mula bergerak keluar daripada Putrajaya menuju ke Dengkil dengan kayuhan cadence.

Presint Diplomatik - Sebelum mulakan kayuhan, ambik
gambar dulu. Karang masa kayuh memang takkan dapat
ambik gambar.

Sepanjang laluan daerah Dengkil, kadar kelajuan secara puratanya 38 - 45 km/j. Sekali-sekala terlajak jugak 50 km/j. Tapi, kena kawal sedikit kelajuan sebab perjalanan jauh lagi. Lagipun ada beberapa bukit yang sedang menanti di penghujung kayuhan.

Kayuhan diteruskan hingga ke Salak Tinggi, Sepang untuk menuju ke De Palma Inn. Laluan ini ada satu bukit yang agak panjang sekitar 700 meter. Bukit ini Lance Armstrong tak pernah lalu - Mungkin gerun dengan ketinggian bukit yang agak panjang ini dan seterusnya mengambil keputusan mendaki Mont Ventoux yang terletak di Selatan Perancis sahaja.

Selepas bukit panjang De Palma Inn tadi, kami kayuh selaju yang boleh sehingga memasuki daerah Kampung Limau Manis, Kajang. Purata kelajuan setakat ini masih 30 km/j.

Setiba di bukit-bukit tinggi Limau Manis, purata kelajuan makin menurun hingga mencecah 27 km/j. Ini kerana bukit-bukitnya yang tinggi dan panjang. Kalau satu atau dua bukit sahaja, tak apalah. Ini ada lima bukit yang agak tinggi jugalah yang perlu didaki.

Ini belum masuk bukit Alamanda yang panjang tu!

Memang bukit-bukit di sekitar Limau Manis memang mencabar mental. Aku nak cerita banyak pun tak reti. Korang kena merasa sendiri. Perlu diingatkan Jan Ullrich pun tak pernah jejak kakinya di sini. Ini mungkin kerana di awal-awal lagi beliau sudah surrender dengar nama Limau Manis, Kajang!

Lepas habis azab mendaki bukit-bukit Limau Manis, kami terus memasuki Putrajaya dan seterusnya melalui bukit Alamanda dengan kelajuan di meter sekitar 22 km/j.

Presint Diplomatik - Baru habis kayuh.

Basikal milik Norman.

Specialized S-Works milik Iskandar dan Scott Addict milik
aku.

BMC SLX01 milik Faizul Hashim.

Orbea Diva kaler pink milik Man.

Pinarello FP3 kepunyaan Shahrul.

Kami tamatkan kayuhan sekitar jam 9:57 pagi. Secara keseluruhannya, kayuhan kali ini:
Purata Kelajuan: 27.68 km/j
Kalori: 1776 kcal
Jarak: 58.72 km
Masa: 2h:07m:08s
Kayuhan kali ini agak meletihkan kerana angin yang kuat serta angkara bukit-bukit durjana. Walaupun sejauh 58.72 km, sudah cukup untuk buatkan degupan jantung mencanak naik mencecah 196 bpm.

PS: Aku sudah timbang berat basikal aku semalam iaitu 7.96 kg dan sedang berusaha untuk turunkan lagi 200 gram sehingga hujung bulan November ini. Berikan aku sedikit duit wang emas semangat!

2 ulasan:

  1. Kalau cabut sticker kurang tak 200gm. Heehe

    Syaful

    BalasPadam
  2. Syaful, subuh tadi aku baru buka satu bottle cage dgn stiker² yg aku rasa tak perlu. Skg ni berat basikal aku 7.86 kg hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...