Rabu, 26 Oktober 2011

Kisah Lima Pahlawan Berjuang di Pagi Deepavali


"Esok Rabu jam 7.00 pagi berkumpul di Ali Bistro. Kayuhan Ekstrem kat Putrajaya > Dengkil > Kajang > Limau Manis > Putrajaya = 60 - 70 km. Mahukah anda turut serta? Mohd Fadzil, Fadhli Khairon, Fariz Atraz, Mohd Faisal, Faizul Hashim, Akmal Fauzan, Iskandar Rombli, Nordschleife Programm, Abd Halim Abd Aziz, Rosmawi Ismail..."

Begitulah bunyi status Facebook aku malam tadi setelah pulang dari kerja. Dengan harapan kesemua Pahlawan Basikal dapat turut serta kayuhan esok pagi.

Setiba di Ali Bistro Presint 15, hanya ada 5 orang sahaja yang dapat turut serta; yang lainnya ada yang ke Bukit Fraser, Lenggeng dan beberapa lokasi yang dianggap rahsia.

Putrajaya - Kabus tebal sekitar jam 7.15 pagi.

Jam 8:09 pagi, kami berlima mulakan kayuhan keluar Putrajaya menuju ke arah Dengkil. Kadar kelajuan mengikut meter basikal aku adalah sekitar 45 - 51 km/j sehinggalah memasuki Bangi. Sepanjang kayuhan dengan berkelajuan seperti tadi, aku tak sempat menelan air liur sendiri.

Setiba di sekitar Bangi, kadar kelajuan turun kepada 36 - 40 km/j disebabkan laluan yang agak sibuk dan jalannya bengkang-bengkok.

Sehinggalah memasuki Jalan Sungai Merab, kami berlima sengaja memilih laluan ini yang katanya kawasan ini kaya dengan bukit-bukit yang tinggi.

Sungai Merab - Ini bukit yang pertama. Ada lagi 3 bukit
yang lebih kurang sama tingginya menunggu kami berlima.

Bukit ini memang mencabar - Tak boleh kayuh sambil duduk sebaliknya kena berdiri. Tayar siap tergelincir ketika sedang kayuh. Tatkala ini anda boleh mengira berapa spoke rim basikal anda sendiri sambil mendaki.

Baru je lepas mendaki bukit tadi. Dalam gambar memang tak
nampak letih. Tapi, kalau dalam video, boleh nampak air liur
meleleh kepenatan.

Sepanjang laluan Kampung Sungai Merab, purata kelajuan pada meter makin turun hingga mencecah 28.9 km/j.

Selepas melalui Sungai Merab, kami berlima terus memasuki Presint 14 untuk menuju ke Presint Diplomatik untuk tamatkan kayuhan.

Kalau ada ramai yang sertai kayuhan ini, boleh lajak sampai 70 km. Tapi, dengan peloton yang terdiri daripada 5 orang agak meletihkan. Keseronokan pun ada sedikit kurang. Jadi, kami habiskan kayuhan ini lebih awal.

Fariz dengan basikal TT Kuota Kalibur.

Ni basikal aku. Perjalanan hidup yang penuh dengan
hitam putih.

Ini Iskandar. Dari atas sampai bawah, semua barang
Specialized.

Zul - Basikal BMC SLX01 yang hensem.

Norman - Dialah yang bertanggungjawab bawa kami semua
mendaki segala bukit yang ada di Kampung Sungai Merab.

Ya, kamilah yang bertanggungjawab dengan Kayuhan di Hari Deepavali pagi tadi dengan kayuhan sejauh 45.38 km selama 01 jam 36 minit dengan purata kelajuan 28.5 km/j. Jumlah tenaga yang telah diguna adalah sebanyak 1372 kcal.


PS: Kalau ikutkan hati, mahu je aku ke Bukit Fraser. Tapi, apakan daya kerana beberapa kerja sedang menanti aku untuk disiapkan.

4 ulasan:

  1. Layan bukit pun average 28kmh! Nak cari wheels carbon gak la cam ni

    Syaful

    BalasPadam
  2. syaful, mmg kena ambik set roda berkarbonat demi kelajuan yang maksima :D

    BalasPadam
  3. buang tabiat dorang ni.. hahahaha

    BalasPadam
  4. tabiat ni tak semua orang ada hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...