Selasa, 18 Oktober 2011

Larian 10K di Putrajaya Night Marathon 2011


Selepas Maghrib pada Sabtu, 15hb Oktober lepas, aku terus bersiap-siap hendak ke Putrajaya Night Marathon 2011 yang dianjurkan oleh BSN. Jarak antara rumah aku ke kawasan bermulanya marathon adalah 4.3 km.

Race Kit sampai ke tangan aku seminggu sebelum
Putrajaya Night Marathon.

Inilah apa yang ada dalam race kit Putrajaya Night Marathon.

Jadi, aku bercadang untuk ke sana hanya berjalan kaki sahaja. Aku tak mahu pening kepala mencari tempat pakir kereta. Lagipun, laluan utama nak ke sana kebanyakannya ditutup untuk acara marathon tu nanti.

Tepat jam 7.45 malam selepas membuat sedikit regangan berpandukan video di YouTube, aku terus keluar rumah.



Ketika sedang berjalan dengan keadaan kelam kabut sekitar PICC, ada seorang pakcik yang sedang memandu kereta Perodua Kelisa ajak tumpang keretanya. Pada awalnya, nak je aku menolak sebab aku memang sengaja berjalan kaki disamping untuk memanaskan badan.

Tapi, aku tak sanggup nak menolak pelawaannya kerana dengan muka yang ceria dia berkata, "Saya pun nak ke sana untuk marathon!". Aku pun terus masuk ke dalam kereta dan beliau memperkenalkan dirinya sebagai Pak Ya dari Pulau Pinang. Aku anggarkan umurnya sekitar 50 tahun keatas.

Tiba-tiba aku terfikir, kalaulah Pak Ya sebenarnya nak menculik aku, habislah acara marathon tu nanti. Aku memang begini, imaginasi adakalanya melampaui batas!

Tapi, aku selamat sampai di Palace of Justice, Putrajaya di mana akan bermulanya acara 5K, 10K, 21K dan 42K sebentar lagi. Alhamdulillah, tiada apa perkara buruk yang terjadi sepanjang perjalanan bersama Pak Ya.

Setibanya aku di sana, sudah ramai yang ada di situ. Ye lah, lagi 20 minit kategori 21K akan berlangsung dan kategori 42K pula baru sahaja berlepas.

Palace of Justice - Kategori 42K baru sahaja lepas.

Palace of Justice - Kategori 21K sedang bersiap sedia.

Selepas kategori 21K berlangsung, aku terus menunggu untuk kategori 10K pula. Oh ye, lupa pulak aku nak bagitau yang aku sebenarnya masuk kategori 10K.

Palace of Justice - Kategori 10K sedang bersiap sedia.

Palace of Justice - Aku pulak turut serta di dalam kelompok
ini dan menunggu masa untuk berlari.

Dipendekkan cerita, aku tamatkan larian sejauh 10 km dalam masa 1 jam 5 minit 30 saat. Sepanjang 5 km pertama, aku masih lagi dapat kekalkan kelajuan 5:15 per km. Tapi, bila masuk 6 km, larian aku mula perlahan.

Larian aku jadi lebih perlahan lagi bila ada awek omputih memotong aku lagi 3 km terakhir dengan selambanya dan kemudiannya hilang dicelah-celah peserta lain. Stress betul!

Ketika dalam perjalanan pulang ke rumah, masih ada lagi
peserta 10K baru tiba di garisan penamat.

Garisan penamat kategori 21K dan 42K.

Secara rasminya, aku gagal lakukan catatan peribadi bawah 60 minit bagi kategori 10K - Walaupun Nike Sportband merekodkan masa aku 57 minit 30 saat. Ini sangat mengecewakan aku!

Sesetengah orang memandang perkara sebegini dengan mudah. Tetapi, tidak pada aku. Aku mahu suatu hari nanti apabila anak aku bertanya, "Ayah lari 10 km berapa minit?" dan takkan aku nak jawap, "Ayah lari 1 jam 05 minit".

Jadi, aku anggapkan jawapan sebegitu tidak memberi motivasi yang baik kepada anak aku suatu hari nanti; Sedangkan jawapan yang sepatutnya, "Ayah berjaya lakukan 45 minit!".

Ini adalah untuk anak aku lihat apabila tiba di rumah nanti.

Tapi, tak mengapa... Biarkan sahaja aku melayan emosi yang terganggu ini. Dan, anda sepatutnya lihat video bagi kategori 21K dan 42K di bawah:


PS: Siapakah awek omputih yang berjaya memotong aku tanpa kasihan itu? Ini adalah kali ke 2 aku tersempak beliau di dalam kelompok marathon-marathon di Putrajaya. Arghhhhh!!!

4 ulasan:

  1. Salam bro..untuk event night marathon ni, selalunya park kereta di mana yek?

    Truskemata anda

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. parking kat masjid besi pun boleh. kalau nak dekat lagi, parking kat mahkamah

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...