Jumaat, 11 November 2011

Rekodkan Aktiviti Sukan Menggunakan Telefon Pintar


Hari ini aku ingin berkongsi dengan anda semua tentang aplikasi-aplikasi telefon pintar yang membantu merekodkan setiap aktiviti-aktiviti sukan aku.

Pada aku, ianya penting sebab daripada situlah aku tahu tahap mana prestasi aku ketika itu. Kalau dahulunya aku setakat mengagak sahaja setiap prestasi aku. Tetapi, sejak ada aplikasi-aplikasi yang bakal aku ceritakan sebentar lagi, aku dah ada rekod yang tepat dan boleh dilihat dengan mata kasar; seterusnya menjadikannya sebagai rujukan.

Okey, aku mulakan dengan aplikasi:

Endomondo Sports Tracker PRO
Harga: Sekitar RM12

Endomondo - Paparan skrin pada telefon pintar.

Kalau nak diikutkan, aku baru gunakan aplikasi ni pada 4 September 2011 iaitu 3 bulan lepas. Sepanjang aku guna aplikasi ni pada telefon Sony Ericsson Xperia x10, agak okey jugalah. Ini kerana ada beberapa fungsi yang agak menarik dan aku anggapkan ianya satu kelebihan.

Kelebihan

  • Rekod terperinci seperti masa mulanya aktiviti, jarak, tempoh keseluruhan masa yang diambil, purata kelajuan, kelajuan maksima, kalori, ketinggian permukaan tanah dan kadar degupan jantung
  • Peta di sepanjang laluan ketika aktiviti berlangsung

Kekurangan

  • Kalau korang ada telefon yang setaraf gerabak keretapi, mungkin boleh memberi kesan ketika sedang berlari. Seperti aku, telefon aku agak berat dan besar. Jadi, ianya seperti bebanan pada aku
  • Adakalanya ketika sedang berlari, aplikasi ini tiba-tiba terhenti dan beberapa saat selepas itu berjalan seperti biasa dan ianya boleh terjadi banyak kali. Untuk mengelak perkara ini terjadi setiap kali aku berlari, aku akan pastikan fungsi "Auto Pause" pada tetapan aku matikan dahulu (Masalah ini tiada ketika sedang berbasikal)
  • Kena ada sambungan internet untuk memuat-turun Google Map dan fungsi GPS dalam telefon pintar perlu diaktifkan
  • Kuat pakai bateri!

Walaupun ada beberapa fungsi sosial di dalam laman web nya seperti menambah rakan dan menyertai beratus-ratus cabaran yang disediakan; tapi, aku lebih suka tumpukan pada dua kelebihan yang aku nyatakan di atas tadi.

Endomondo - Laluan yang direkodkan ketika aktiviti
sedang berlangsung.

Oh ye, aplikasi ni tak semestinya untuk yang berbasikal sahaja. Ianya juga sesuai kepada mereka yang berjalan, berlari, bermain ski, kayak, papan luncur atau apa jenis sukan yang melibatkan pergerakan yang jauh.


Kalau berminat, korang boleh pergi laman web di bawah untuk memuat-turun:

  1. http://www.endomondo.com
  2. http://tinyurl.com/6pqlhkd - Pengguna Android
  3. http://tinyurl.com/6nj4l6h - Pengguna iPod 4th Gen / iPhone 3Gs, 4 & 4s
  4. http://tinyurl.com/7b2zs8m - Pengguna Blackberry

-------------

Instant Heart Rate
Harga: Sekitar RM9.50

Aplikasi ini adalah satu aplikasi segera yang membolehkan aku monitor kadar degupan jantung tanpa memerlukan perkakasan tambahan. Selagi telefon pintar seseorang ada kamera dan mempunyai pemprosesan Android atau Apple iOS, ianya boleh digunakan.

Instant Heart Rate

Bagaimana Mengukur Kadar Jantung Ketika Rehat
Mengukur kadar denyutan jantung waktu sedang berehat adalah satu proses yang sangat mudah. Waktu yang sesuai untuk mengukur kadar denyutan jantung adalah di awal pagi selepas terjaga dari tidur. Waktu itulah jantung kita betul-betul sedang berehat.

Selepas terjaga dari tidur, berikan masa sekurang-kurangnya 15 minit sambil berbaring. Jangan pulak bangun dan berjalan ke dapur atau tandas. Kalau dah mula berjalan, jantung sudah mula bekerja dan bukannya sedang berehat.

Instant Heart Rate - Keputusannya boleh kongsikan
ke dalam laman social.

Selepas 15 minit berbaring, barulah bukak aplikasi Instant Heart Rate dan letakkan jari anda di atas lensa kamera telefon pintar sekitar 10 saat dan kadar degupan jantung semasa anda akan dipaparkan pada skrin telefon pintar.


Perlu diingatkan bahawa kadar degupan jantung antara lelaki dan perempuan adalah berbeza. Sila ke http://www.buzzle.com/articles/resting-heart-rate-chart.html untuk melihat jadual kedudukan degup jantung anda.

Untuk memuat-turunkan aplikasi ini, anda boleh menggunakan telefon pintar anda sendiri dengan kata carian “Instant Heart Rate” atau layari sahaja di http://www.instantheartrate.com/ untuk keterangan lanjut.

-------------

Simple Weight Recorder
Harga: Percuma

Perisian ini adalah untuk menyimpan rekod berat badan dan mengira Body Mass Index (BMI). Dan, bukannya kena pijak telefon pintar anda untuk menimbang berat badan.

Dalam erti kata lain, anda perlu juga ada alat penimbang di rumah sebelum menggunakan aplikasi ini. Sebaik-baik jenis penimbang berat badan adalah jenis digital.

Simple Weight Recorder

Beberapa ciri yang ada pada aplikasi ini:

  • Antara muka pengguna yang mudah
  • Carta
  • Paparan warna untuk kehilangan / penambahan berat badan
  • Tetapan matlamat dan perbezaan berat badan
  • Kehilangan berat badan
  • Body Mass Index (BMI)
  • Unit dalam ka / lb atau cm / kg

Kalau tak silap aku, Simple Weight Recorder hanya menyokong perisian Android sahaja. Kepada pengguna iPhone atau iPod Touch, anda boleh menggunakan aplikasi percuma atau berbayar yang lain seperti Weight Recorder atau Monitor Your Weight.

Kepada pengguna sistem Android, sila ke http://tinyurl.com/86ra6rc untuk memuat-turun aplikasi Simple Weight Recorder.

-------------

dailymile
http://www.dailymile.com/

dailymile adalah portal sosial untuk orang yang aktif bersukan. Sama seperti Facebook, cuma yang bezanya laman web ini menyimpan rekod aktiviti-aktiviti sukan anda.

dailymile

Apa bezanya dengan aplikasi Endomondo Sports Tracker PRO? Bezanya, Endomondo memuat-naik aktiviti anda secara terus ke laman sosial Endomono melalui telefon pintar anda. Sebaliknya, pengguna dailymile perlu mengisi data-data secara manual melalui akaun anda di dailymile.

Selain itu juga, dailymile mempunyai fungsi memuat-naik gambar, video, menulis nota serta menyelaraskan gajet Garmin atau Nike+ ke dalam akaun sosial dailymile.

Pada aku, Endomondo dan dailymile mempunyai kelebihan masing-masing dan sememangnya aku memerlukan kedua-dua benda ini untuk menilai prestasi aku.

-------------

Okey, aku sudah pun berkongsi dengan anda semua tentang aplikasi-aplikasi yang aku gunakan dan terpulang kepada anda untuk mencubanya.

Tak semestinya apa yang aku guna ini menepati cita rasa anda yang secara tak langsung mewakili penduduk muka bumi yang 7 billion ramainya. Mustahil aku boleh puaskan hati kesemuanya. Tetapi, kalau aku dapat puaskan hati 1% (70,000,000) sahaja daripada 7 billion tadi, dah cukup alhamdulillah.

Semoga pos aku kali ini sedikit sebanyak dapat memberikan sesuatu yang berguna dan sedikit sebanyak dapat menyumbang perkara positif di dalam aktiviti-aktiviti sukan anda.

Salam Sukan!

PS: Aku sedang tercari-cari telefon pintar apa yang mempunyai skin yang besar tetapi ringan. Sila cadangkan kepada aku di ruangan komen yang disediakan.

4 ulasan:

  1. aku pakai nike plus ngan sport-tracker (Free) kat nokia aku... not bad gak la,

    cume aku belum calibrate lagi aku punye sensor nike ni... lari 1 km, die rekod 1.3 km

    BalasPadam
  2. Kalau nike+ kena pakai sportband kan? Kalau yg tu, aku ada gak pakai n tu je pun dh ckup. Aku kalau lari x brapa suka bwk hp. Hp aku berat hehehe

    BalasPadam
  3. Tak try mapmyride? Yang ni boleh rekod gradient bukit

    Syaful

    BalasPadam
  4. Syaful, aku ada download mapmyride. tp, x pernah test lagi. ok, nanti aku try mapmyride pulak

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...