Ahad, 18 Disember 2011

Larian Jom Kitar Semula 2011


Pagi ini jam 6:15 pagi aku bangun dari tidur dan bersiap-siap hendak ke Larian Jom Kitar Semula 2011 yang berlangsung di Presint 2, Putrajaya.

Larian Jom Kitar Semula 2011

Disebabkan lambat keluar dari rumah, aku terpaksa menaiki motorsikal untuk menuju ke tapak acara tersebut. Berbekalkan 9 naskah surat khabar lama sebagai syarat pendaftaran, aku terus menuju ke tempat pendaftaran untuk mengambil nombor bib:

Inilah nombor bib aku.

Ketika pendaftaran, aku jugak diberikan sehelai t-shirt untuk larian tersebut. Aku tak pakai pun. Sebaliknya, aku pakai singlet Putrajaya Night Marathon 2011.

Di bahagian hadapan baju.

Di bahagian belakang baju.

Ketika larian berlangsung, tak ada satu gambar pun aku dapat ambik. Ye lah, kali ini aku memang sengaja tidak membawa handphone Xperia x10 aku. Aku nak cuba lari tanpa bawa apa-apa bebanan melainkan Power Gel dan kunci motor.

Disebabkan lewat mengambil nombor, aku terpaksa berada di dalam tengah-tengah kumpulan. Ini membuatkan larian aku sedikit terganggu kerana ramai yang berlari perlahan. Ada juga baru 200 meter berlari pun berjalan dan kedengaran nafas dah serupa nafas kerbau di Hari Raya Korban.

Di kilometer pertama, aku terpaksa lajukan larian aku sekitar 4'53"/km. Di kilometer yang ke 2 dan 6, pace aku di antara 5'00"/km hingga 5'19"/km.

Akhirnya, aku dapat tamatkan larian 7 kilometer pada 35 minit 57 saat. Di bawah ini adalah split aku:

Diambil daripada akaun Nike Running aku.

Medal Larian Jom Kitar Semula 2011.

Oklah, itu sahaja yang ingin aku kongsikan dengan pembaca blog aku. Nak buat lawak pun tak ada idea sebab perut tengah lapar.

"Salam Sukan di pagi Ahad!", daripada aku sebagai penutup cerita.

PS: Larian kali ini aku tidak buat persediaan. Tak ada sesi panaskan badan, power gel dan air yang cukup. Sarapan pun tak ada. Hehehe...
Klik sini untuk baca sampai habis...

Sabtu, 17 Disember 2011

Senjata Hitam Putih - Scott Addict R3 Model 2010


Pos kali ini, aku mahu memperkenalkan senjata aku yang berwarna hitam & putih secara lebih dekat lagi dengan para pembaca blog BrekKejap.com.

Aku akan terangkan seperinci mungkin agar anda boleh jadikan panduan untuk membeli basikal yang penuh perisa karbonat pada tahun 2012 yang bakal menjelang tiba.

Inilah basikal aku:

Scott Addict R3 Model 2010.

Nadi paling utamanya adalah bingkai basikal itu sendiri - iaitu jenama Scott model Addict R3 yang dikeluarkan pada tahun 2010. Bingkai ini aku beli 2nd hand dengan harga RM4000. Kalau baru, harganya RM7800.

Tapi, model ini sudah pun diberhentikan pengeluarannya dan digantikan dengan model Foil yang bingkainya berbentuk aero dan semestinya lagi gempak daripada model basikal aku. Tahap kecantikannya jugak setaraf Catherine Zeta Jones di awal umur 20-an!

Ok, lupakan tentang Catherine Zeta Jones dan kembali kepada cerita basikal aku - Bingkainya berkarbon penuh dengan berat hanya 890 gram:

Bingkai Scott Addict R3.

Di bahagian stems, aku gunakan jenama PRO model PLT OS bersaiz 100 mm dan materialnya pula adalah alloy. Aku beli di Rodalink Putrajaya dengan harga RM173:

2012 PRO PLT OS Alloy Stem.

Handlebar pula aku guna jenama 3T Ergonova Pro bersaiz 42 cm. Beratnya 326 gram yang bermaterialkan alloy. Harganya RM200:

3T Ergonova Pro.

Bar tape yang aku gunakan ini sangat lazat berkrim yang aku pasti sangat disukai ramai. Ianya jenama PRO Smart Silicon yang berharga RM38:

PRO Smart Silicon Handlebar Tape.

Aksesori tambahan pula iaitu meter, aku gunakan jenama Cateye Micro Wireless model CC-MC100W berharga RM160. Beratnya 30 gram:

Cateye Micro Wireless CC-MC100W.

Ok, kita ke bahagian lain pula iaitu Seatpost. Aku guna jenama Fi'zi:k model Cyrano yang harganya RM457.90. Materialnya adalah karbon dan saiznya 30'6x330mm. Beratnya pula adalah 235 gram. Apa yang menarik tentang Fi'zi:k Cyrano ini, ianya pernah menang reddot Design Award pada tahun 2010.

Saddle aku gunakan jenama Fi'zi:k juga iaitu model Kurve. Anda boleh ke laman webnya di sini http://www.fizik.it/kurve/ untuk melihat kelebihan saddle ini. Harganya RM741:

Fi'zi:k Cyrano dan Fi'zi:k Kurve.

Kebanyakan orang panggilnya gear. Bagi yang Pro, ianya dipanggil groupset. Aku gunakan jenama Shimano model 105 tahun 2010 berwarna hitam. Berat keseluruhannya adalah 3313 gram. Harga yang aku beli di kedai Jami Bike Centre adalah RM1850:

Shimano 105 - Crank.

Shimano 105 - Rear Derailleurs.

Set roda pula aku pakai jenama Reynolds model Assault tahun 2011. Ianya jenis clincher dan berkarbon penuh. Berat keseluruhannya adalah 1483 gram dan harganya pula adalah RM3800.

Reynolds Assault 2011.

Tayar aku gunakan jenama Hutchinson Intensive bersaiz 700x25 dengan beratnya 240 gram. Sepasang berharga RM254 yang aku beli di KHCycle, Damansara Perdana:

Hutchinson Intensive Clincher.

Dan, yang terakhir sekali adalah tiub. Aku guna jenama Vredestein Race yang beratnya 108 gram. Harganya adalah RM22:

Vredestein Race.

Ya, itulah secara kasarnya ramuan-ramuan yang digunakan ke atasa senjata hitam putih aku. Kos keseluruhannya adalah RM10977.90 setelah ditambah kos pemasangan dan paddle Shimano 105.

Oh ya, berat keseluruhan Scott Addict R3 aku adalah:

Berat basikal aku 7.62 kg.

Cuba bayangkan kalau aku pakai groupset Shimano Dura Ace CS-7900 (2087 gram) dan paddle Keo Blade (115 gram), tidakkah berat basikal aku akan menjadi 6.5 kg? Anda sahaja yang bayangkan - bukannya aku...

PRO Stealth Evo berharga RM2030. Beratnya hanya
350 gram. Aku masih lagi memikirkannya kerana harganya
sangat mahal.

Kalau aku bayangkan ianya akan menjadi lebih parah kerana aku perlu mengeluarkan lagi duit sebanyak RM6500 untuk mendapatkan berat itu!

PS: Aku perlu tidur awal kerana esok ada Larian Kitar Semula di Presint 2, Putrajaya sejauh 7 km bermula jam 7:30 pagi. Doakan aku menang berjaya bangun awal esok pagi tau!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Isnin, 5 Disember 2011

Kayuhan Bagan Lalang Edisi "Tanpa Had Kelajuan"


Dalam jarak waktu yang terdekat ini, sudah dua kali kayuhan menghala ke Bagan Lalang dilakukan; iaitu pada 27hb November pada minggu lepas dan juga yang terbaru pada hari semalam iaitu 4hb December.

Kayuhan pada minggu lepas bersama Kumpulan Sri Petaling seramai 13 orang ke Bagan Lalang bermula dari Taman Seri Empangan, Putrajaya yang jauhnya hanya 106 km dengan kelajuan purata 28.5 km/j selama 3j : 44m : 17s.

Bagan Lalang - Bersama Kumpulan Sri Petaling.

Kayuhan terkini ke Bagan Lalang bersama Kumpulan Jami Bike Centre seramai 16 orang iaitu semalam bermula daripada Taman Koperasi Cuepacs, Kajang yang mengambil masa 4j : 9m : 10s sejauh 121.19 km dengan kelajuan puratanya 29.2 km/j.

Jami Bike Centre - Inilah tokei kedai basikal Jami Bike Centre
yang terletak di Taman Koperasi Cuepacs, Kajang.
*Gambar hak milik Fadzil

Seperti biasa, kalau kayuh dengan kumpulan ini bermakna tema Sky Team serta Pinarello Dogma masing-masing akan mendominasi sepanjang kayuhan berlangsung.

Jami Bike Centre - Sedang bersiap sedia bersama senjata
masing-masing.

Jami Bike Centre - Kayuhan kali ini M. Kumaresan tiada;
Sebaliknya abangnya iaitu M. Rajen bersama isteri.
*Gambar hak milik Fadzil

Dua orang doktor mewakili hospital masing-masing.
*Gambar hak milik Fadzil

Berkumpul sebelum lanyak bukit-bukit De Palma, Sepang.

Kayuhan kali ini memang agak laju kerana walaupun jalan-jalan yang dilalui agak berbukit, terutamanya kawasan De Palma Sepang, ketika sampai di Bagan Lalang purata kelajuan mencecah 30.2 km/j.

Dalam poket belakang sudah stand by 3 paket power gel...

Dah sampai di Sepang Gold Coast.
*Gambar hak milik Fadzil

Bagan Lalang - Sedang memulihkan tenaga sebelum pulang
ke Kajang semula.

Hey, basikal pun perlu berehat jugak tau!

Dalam 1 jam jugak le kami semua berada di Bagan Lalang. Aku rasa ambik gambar je dah 15 minit... Ye lah, posing kena ada gaya, baru gambar cantik nak tunjuk kat korang semua nanti. Itu pasal kena luangkan masa lebih sikit untuk sikat rambut, taruk bedak dan cover perut.

Dan hasilnya, nah!

Jami Bike Centre Team!
*Gambar hak milik Fadzil

Lepas ambik gambar kitorang semua terus bergerak pulang menghala ke Kajang semula. Ya, laluan masih lagi sama seperti tadi.

Cuma yang bezanya keadaan yang panas melampau dan angin yang sangat kuat. Aku cuba tarik 37 km/j, tetapi makin lama makin perlahan menjadi 29 km/j. Haru betul!

Nasib baik ada kereta sokongan mengiringi sepanjang kayuhan berlangsung. Jadi, lagi 20 km terakhir kami semua berhenti mengisi air yang dah habis dan sambil tu menunggu yang masih tertinggal di belakang.

Kereta sokongan yang membawa air dan beberapa roda
ganti. Aku mengharapkan kayuhan akan datang bawalah
sekali nasi beriyani!

Air mineral sebagai penyambung selera kayuhan sebentar
lagi.


Bersedia untuk menyambung 20 km yang berbaki.

Sebelum itu, aku sempat bergambar dengan pembaca setia
blog aku iaitu Azlan.
*Gambar hak milik Azlan

Ketika tiba di pekan Kajang, keadaannya agak sengsara jugak le. Ini kerana suasana yang panas, angin yang berbahang dan asap kenderaan seperti bas dan lori. Ketika itu juga keadaan jalanraya agak sesak dengan pelbagai jenis kenderaan.

Seterusnya, jam 1:30 tengahari kami tiba di Jami Bike Centre.

Apa yang aku boleh simpulkan di sini, kayuhan kali ini agak mantap dan mencabar. Kalau kayuh perlahan memang kena tinggal jauh. Jadi, nak tak nak kenalah usaha sehabis daya menekan pedal sampai habis sesi kayuhan.

PS: Sepanjang 7 hari baru-baru ini, aku sudah pun berlari dan berbasikal sejauh 284 km. Fakta yang agak menarik tentang diri aku. Ehem!
PPS: Terima kasih kepada Fadzil dan Azlan diatas gambar-gambar sepanjang kayuhan berlangsung.
Klik sini untuk baca sampai habis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...