Khamis, 12 Januari 2012

Temuramah: Hasan si Raja Gunung


Pahlawan Basikal: Assalamualaikum Hasan. Lawa hari ni, nak ke mana?
Hasan Karim: Waalaikumussalam. Tak ke mana lah. Memang aku tengah tunggu kau.

Pahlawan Basikal: Oh ye ke? Kalau macam tu, kita mulakan sesi temuramah kita. Ermmm, boleh ceritakan secara ringkas siapa itu Hasan Karim kepada pembaca blog aku?
Hasan Karim: Ok, nama aku Hasan Karim dan berumur 29 tahun. Aku sekarang ni bekerja sebagai Jurulatih Sukan di Mont Kiara International School. Aku juga masih bujang dan sedang menyimpan duit untuk berkahwin.

Hi, sayalah Hasan Karim.

Pahlawan Basikal: Ooohh, aku ingatkan kau dah kahwin. Takpe, takpe... Sejak bila kau mula melibatkan diri dalam sukan basikal?
Hasan Karim: Ermmm... Kalau tak silap aku dalam tahun 2006. Ketika itu juga buat pertama kali aku sertai Port Dickson International Triathlon.

Pahlawan Basikal: Kau ni... Aku tanya sepatah, kau jawab sepatah. Kau janganlah malu-malu dengan aku.
Hasan Karim: Hahahaha... Aku tak reti le nak cerita pasal diri sendiri. Karang cerita lebih-lebih, awek aku gergaji rangka basikal karbon aku pulak!

Pahlawan Basikal: Kalau macam tu, kau cerita aje pasal awek... Ermm, maksud aku basikal kau. Berapa bijik basikal yang kau ada?
Hasan Karim: Eh kau ni, lebih-lebih pulak. Ok, basikal aku ye? Aku ada 5 buah basikal.

Pahlawan Basikal: Banyaknya! Bila masa kau naik basikal-basikal tu?
Hasan Karim: Ianya bergantung pada sesuatu pertandingan dan latihan. Contohnya, basikal Polygon Cyclos model 2002 Limited Edition yang aku akan gunakan ketika acara Triathlon.

Giant XTC Team model 2008 pula biasanya aku akan gunakan ketika Jamboree.

Proton T-Bolt pulak aku gunakan untuk latihan dan bersantai.

Lapierre Prorace 200 model 2011 ni pulak aku mula pakai pada September bebaru ni khusus untuk Perlumbaan XC. Keistimewaan basikal ini adalah sangat bagus ketika mendaki serta teknikalnya sangat baik.

Basikal paling baru adalah Lapierre Prorace 2012 yang baru sahaja dibeli 19 Desember 2011.

Hasan Karim bersama bingkai MTB Lapierre Prorace 2012.

Pahlawan Basikal: Apa persiapan kau ye sebelum menyertai sesuatu pertandingan?
Hasan Karim: Aku akan pastikan tiga perkara iaitu latihan yang cukup, menjaga pemakanan dan juga rehat yang secukupnya. Tiga perkara itu memandai pada aku. Walaupun sibuk macam mana sekali pun, apa yang aku sebutkan tadi tu mesti ada.

Aku percaya, Norman Hakim pun buat 3 perkara yang aku sebutkan tadi.

Pahlawan Basikal: Bagaimana pula dengan pengalaman tentang perlumbaan atau jambori yang pernah kau sertai dan ianya kau akan ingat sampai bila-bila?
Hasan Karim: ...yang aku akan ingat sampai bila-bila ye? Sudah pasti ketika LIMBC 2011 iaitu Langkawi International Mountain Bike 2011. Ianya mengambil masa selama 5 hari; hari pertama pada 18 October 2011 dan tamat pada 22 October 2011. Ketika itu aku berpeluang berlumba dengan juara nombor 6 dunia iaitu Burry Standler.

Pahlawan Basikal: Ya, acara ini aku ada lihat di Buletin Utama TV3. Memang menarik!
Hasan Karim: Kau nampak aku tak kat dalam TV?

Pahlawan Basikal: Tak...
Hasan Karim:




Tak apa lah kalau macam tu. Oh ye, ada satu lagi pengalaman yang tak boleh aku lupakan - aku jatuh ketika jamboree di Melaka pada 1 Mei 2011 dan menyebabkan tulang aku patah.

Pahlawan Basikal: Boleh kau ceritakan pulak acara King of Mountain 2011 yang telah berlangsung di Cameron Highlands pada 9 Oktober 2011 yang lepas?
Hasan Karim: KOM 2011 di Cameron Highlands memang best. Disebabkan bestlah aku dapat naik podium kategori MTB King of Mountain! Bukan senang nak naik podium tau. Ini mungkin kerana semangat aku lain macam sikit masa race tu, maklumlah acara favorite.

Ketika di Jamboree Karnival Lipis.

Tempat pertama di Jamboree Felda 2011.

Pahlawan Basikal: Ya, betul tu. Bukan senang nak naik podium. Adlin Aman Ramlie pun tak pernah menang mana-mana perlumbaan basikal tau. Inikan KOM, silap-silap Datuk Yusuf Haslam pun ambik kau berlakon drama Gerak Khas.
Hasan Karim: Eh, ye ke? Kau bikin aku malu sahaja. Tapi, kalau betul, apa salahnya.

Pahlawan Basikal: Memandangkan kau boleh memang dalam perlumbaan basikal, mesti kau berlatih macam Lance Armstrong masa muda-muda dulu. Masa bila kau berlatih memandangkan kau bekerja?
Hasan Karim: Tak ada masalah langsung. Waktu aku berlatih adalah selepas waktu bekerja dan juga waktu malam.

Pahlawan Basikal: Setiap orang yang serius berbasikal, mesti ada kumpulan sendiri. Bagaimana dengan kau, ada sertai mana-mana kumpulan?
Hasan Karim: Masa aku mula-mula serius dengan basikal, aku bersama dengan kumpulan DUKECT. Tak lama selepas itu, aku sertai kumpulan E.T. Riders. Kalau nak diikutkan, aku mula lebih serius bersama Team Mercury. Tetapi, selepas itu aku mengambil keputusan untuk tidak menyertai mana-mana kumpulan dan bergerak secara solo. Ini kerana senang utk aku posting.

Alhamdulillah, rezeki aku murah dan kerana aku mendapat tajaan daripada H2C. Dan, bermulalah episod baru dalam hidup aku. Nama aku mula melonjak dalam sukan basikal.

Itu cerita dulu. Sekarang ni aku sudah bersama LAPIERRE Team KT Cyclone. Mereka inilah yang taja aku sekarang ini. Kumpulan LAPIERRE terdiri daripada Suhardi Hassan (kapten), Wan Mohd Najmee, Halim, Ah Chan, Ah Boy, Iskandar dan juga aku.

Ketika bersama kumpulan H2C

LAPIERRE Team KT Cyclone.

Pahlawan Basikal: Menarik jugak cerita kau ni. Banyak kumpulan jugak kau sertai sepanjang kau melibatkan diri dalam sukan basikal.
Hasan Karim: Ya, memang banyak. Dari situ aku dapat pengalaman. Dan, pengalaman-pengalaman ini aku akan manfaatkannya sebaik mungkin.

Pahlawan Basikal: Ya, betul tu. Aku percaya yang kau juga perlukan motivasi yang konsisten. Apa motivasinya hingga dapat kekalkan prestasi seperti sekarang?
Hasan Karim: Aku selalu katakan dengan diri aku sendiri yang aku selalu ingin menjadi yang paling baik di antara yang terbaik. Dalam pada masa yang sama sentiasa mencari kelemahan diri dan akan memperbaikinya dari masa ke semasa.

Setiap orang mempunyai medium motivasi yang pelbagai mengikut kesesuaian seseorang. Tapi, cara yang aku sebutkan tadi adalah sangat berkesan pada diri aku sendiri.

Ketika Jamboree di Sepang pada 2011.

Pahlawan Basikal: Sekiranya kau diberikan peluang, di manakah dalam dunia ini kau ingin mengayuh basikal?
Hasan Karim: Sudah semestinya Tour de Timor, Australia dan Eropah!

Pahlawan Basikal: Amboi, semangat sungguh! Ok, tak apa. Soalan seterusnya, selain berbasikal, sukan apakah yang kau lakukan untuk kekalkan stamina.
Hasan Karim: Ermmm... 3 jenis sukan aku lakukan untuk kekalkan stamina iaitu triathlon, berenang dan lari.

Pahlawan Basikal: Kita baru je melangkah ke Tahun Baru. Jadi, apa harapan atau matlamat kau pada tahun 2012 ini?
Hasan Karim: Harapan aku ya? Aku harap dapat memantapkan lagi latihan demi mengekalkan kejuaraan aku sebelum ini. Aku akan cuba lakukan yang terbaik untuk melayakan diri ke Tour de Timor 2012.

Selain itu, ingin memasuki Ironman 2012 dan juga menjadi suami yang baik... hihihihihihi

Pahlawan Basikal: Kelakarnya cara kau gelak.
Hasan Karim: Ah, kau diam!

Ketika LIMBC 2011 di Langkawi.

Pahlawan Basikal: Ini adalah soalan terakhir aku dan kau perlu bersedia.
Hasan Karim: Apa soalannya?

Pahlawan Basikal: Apa pendapat kau tentang A. Razak Mohaideen?
Hasan Karim: Sifu & Tongga! Hahahaha... Hanya satu patah perkataan, “Best!”.

Pahlawan Basikal: Oklah Hasan, terima kasih sebab sudi terima pelawaan aku untuk ditemubual. Semoga kau akan berjaya dengan misi-misi kau; terutamanya misi melayakan diri ke Tour de Timor 2012.
Hasan Karim: Terima kasih kembali pada kau yang sudi menemubual aku dan mengharapkan doa-doa para pembaca blog BrekKejap.com agar misi melayakan diri ke Tour de Timor 2012 berjaya.

PS: Sebenarnya, temuramah ini sepatutnya disiarkan pada Desember tahun lepas iaitu sebagai penutup artikel bagi tahun 2011. Tetapi, aku sangat sibuk dengan kerja di pejabat dan banyak kali tertangguh untuk menyunting temuramah kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...