Rabu, 29 Februari 2012

Eh, Mana Azizulhasni Awang?


Pada 3 hari lepas iaitu 26hb Februari 2012, aku berpeluang menjadi pelakon tambahan yang khabarnya untuk siri dokumentari Astro Discovery Channel tentang Azizulhasni Awang.

Pada awalnya, aku menolak pelawaan salah seorang ahli Tri Paku iaitu Awe. Tapi, bila dengarnya ramai jugak geng Tri Paku pun turut serta jadi pelakon tambahan, aku pun tak nak le lepaskan peluang ni.

Segala persiapan sangat rapi dan sudah tersedia pada
malam sebelumnya.

Aku keluar rumah awal dan hari masih gelap lagi.
Janji dengan Mawi kat jalan keluar Putrajaya jam 6:45 pagi.

Khabarnya jugak, hanya 7 orang sahaja diperlukan sebagai pelakon tambahan dan setiap seorang dibayar RM100. Yang menjadi kepalanya pula adalah Shah dan kami semua hanya mengikut telunjuknya sahaja.

Aku tak ambik port sangat bab RM100 tu. Janji aku dapat masuk TV. Seumur hidup aku, tak pernah merasa masuk TV. Jangankan kelibat, bunyi batuk aku pun tak pernah sama sekali.

Pengambaran dilakukan di Batu 18, Hulu Langat. Jadi, kesemua pelakon (chewahhhh) perlu berkumpul di Dewan Orang Ramai Batu 14 dan sama-sama menuju ke Sekolah Rendah Choon Hwa. Ini kerana semua orang yang terlibat telah pun menunggu kami semua di sekolah tersebut.

Jam sudah pukul 7:47 pagi. Kami semua perlu tiba di
Sekolah Rendah Choon Hwa jam 8:00 pagi.

Sedang menunggu Shah tiba sedangkan kami sudah berada
di hadapan sekolah tersebut.

Ini semua orang Tri Paku.

Apabila tiba di sekolah tersebut, kami semua dihidangkan sarapan nasik lemak, kuih-muih, air milo dan juga nescafe.

Mata aku tercari-cari manalah si Azizulhasni Awang. Tak ada pun. Oh, mungkin beliau sedang make up kot.

Rupa-rupanya, mana ada Azizulhasni Awang hari tersebut. Azizul dah pun selesai pengambarannya di Terengganu semalam. Aisehhhhhh salah info rupanya aku...

Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Choon Hwa di
Batu 18, Jalan Dusun Tua, Hulu Langat.

Kanak-kanak sekolah ini pun berlakon jugak. Diorang semua
jadi penyokong di tepi jalan.

Sarapan nasik lemak. Aku tak makan pun.

Makan sambil bersembang.

Tapi, tak apa lah. Tak ada Azizulhasni Awang pun tak apa. Janji dapat masuk TV.

Dalam 15 minit selepas itu, kami semua diberi arahan untuk mulakan pengambaran. Kami semua pun mengikut Shah dan pada yang sama ada beberapa rakan lain baru tiba. Ini menjadikan pelakon tambahan bertambah kepada 15 orang.

Seterusnya, kami menghala ke arah Genting Perez. Dan, di pertengahan jalan yang menghala ke Genting Perez lah pengambaran dilakukan.

Sedang menunggu arahan seterusnya daripada
Tuan Direktor.

Cikgu sedang memberi nasihat kepada anak-anak murid
supaya kelihatan sopan ketika sedang berlakon.

Sepanjang pengambaran itu, tak ada cerita yang menarik pun yang boleh diceritakan kat korang semua. Balik-balik buat benda yang sama.

Peranan kami semua hanya mengayuh basikal ke hulu ke hilir dan pada masa yang sama kamera mengambil aksi kami.

Tak ada lagak ngeri. Tak ada dialog. Hanya kayuh basikal. Itu sahaja.

Kononnya ketika itu adalah perlumbaan basikal yang sedang berlangsung dan kami semua adalah Pro Cyclist dari pelbagai negara.

Sedang menunggu babak seterusnya.

Masa ni semua dah rasa agak bosan dan tertanya-tanya
bila nak habis.

Aku rasa dalam sejam jugak le baru selesai pengambaran. Selepas Shah mengambil bayaran yang keseluruhannya RM700 dan kami semua terus menghala ke Bukit Hantu untuk manfaatkan masa yang berbaki.

Inilah pertama kalinya aku menghadap Bukit Hantu yang tingginya boleh dikatakan mencabar. Tapi, ianya tak sejauh Genting Perez dan ketinggian bukitnya agak mencanak jugak le berbanding Genting Perez.

Sepanjang mendaki, meter aku sekitar 11 - 12 km sejam. Aku tak tahu berapa kilometer perlu mendaki kerana ini pengalaman pertama aku. Jadi, aku tak berani nak tekan lebih-lebih.

Karang aku tekan macam naik Genting Perez, sekali 15 km jauhnya... Hah, naya!

Lepas mendaki dalam 15 minit dan turun sekitar 5 - 7 minit, kami semua tiba di Dewan Orang Ramai Batu 14 sekitar jam 10.55 pagi.

Shah sedang memberi kata penutup dan ucapan terima kasih
di atas kesungguhan kami ketika berlakon pagi tadi.

Waktu ini sedang menunggu duit daripada Shah.

Lepas masukkan basikal ke dalam kereta masing-masing, kami semua minum di gerai bersebelahan dewan dan Shah mula membahagikan wang hasil titik peluh berlakon pagi tadi.

Setiap orang dapat RM70 setelah diagihkan kepada para pelakon tambahan yang muncul di saat-saat akhir. Sejam berlakon dapat RM70 kira oklah. Cukup untuk isi minyak penuhkan tangki kancil aku dan makan tengahari Nasi Pakistan berlaukkan kambing.

Akhir sekali, diharapkan agar para pembaca aku dapat menjadikan cerita aku ini sebagai panduan iaitu Bagaimana Melibatkan Diri dalam Bidang Lakonan Secara Semulajadi.

PS: Harap-harap Yusuf Haslam melihat aku berlakon dalam dokumentari yang aku berlakon tu. Manalah tau kot-kot dia berminat dengan lakonan dengan aku ke.

7 ulasan:

  1. tahniah tahniah bro...bleh dapat grammy award nie

    BalasPadam
  2. Encik Anon, terima kasih dengan harapan anda itu

    BalasPadam
  3. nak amik sain otograp laaa nanti...

    BalasPadam
  4. aku kena buat sessi media hujung minggu ni. himpun semua yang nak autograph hehehe

    BalasPadam
  5. OK DI MANA NAK BUAT NANTI CAKAP LAAA...TIME HI TEA KAA DINNER KAA..

    BalasPadam
  6. pahlawan basikal ni kartunis ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak lah. tapi, itu cita-cita aku sejak kecil lagi. Dan, ianya terkandas di pertengahan jalan.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...