Selasa, 14 Februari 2012

Malang Tidak Berbau!


Seperti yang tersedia maklum, aku ada sentuh sedikit pada pos aku sebelum ini tentang tiub aku pancit dan pada masa yang sama tayar aku juga terkoyak ketika kayuhan bersama Team Tri Paku ke LCCT, Sepang.

Tapi sebelum tu, aku mahu selit sedikit kejadian Ahad minggu lepas, ketika sedang kayuh basikal di 70 km sekitar Putrajaya, meter aku terpelanting dan meter tersebut dilanggar kereta — betul-betul di hadapan mata aku!

Meter Cateye aku sudah rosak!

Cuba korang bayangkan, dah le meter aku kena langgar dengan kereta depan mata aku. Keesokan harinya pulak, tayar pulak bikin masalah. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul tau!

Ok, sambung balik cerita tayar aku tadi...

Sebenarnya, tiub aku pancit dua kali dan kali ke-tiganya barulah tayar aku terkayok ketika sedang mengepam tiub. Ketika itu aku baru sahaja kayuh sejauh 14 km daripada Pullman Putrajaya.

Nasib baik Mosyawir yang lengkap peralatannya ada bersama aku. Dialah yang banyak membantu aku. Ketika tiub aku terkoyak, aku tak mau menyusahkan dia dan menahan teksi untuk pulang ke rumah sahaja.

Team Tri Paku - Mosyawir, Faizal dan Esmen.
*Gambar hak milik Mosyawir.

Ketika sangap kat rumah daripada pagi ke tengahari di hari Isnin selepas pulang menaiki teksi, aku cuba google tentang tayar yang aku pakai iaitu jenama Hutchinson. Aku cuba membaca pengalaman mereka yang telah pakai tayar jenama tersebut. Rupa-rupanya ramai juga yang terkena macam aku — tayarnya mudah koyak di bahagian tepi.

Hutchinson Intensive jenis Clincher yang bahagian sisinya
mudah koyak.

Untuk pengetahuan korang, aku baru je pakai tayar Hutchinson dan sudah lanyak sejauh 2327 km. Aku juga ada terbaca pengalaman seorang pengguna tayar jenis yang sama juga telah koyak di bahagian tepi tayar setelah lenjan sejauh 2500 km. Perkara macam ni tak sepatutnya terjadi.

Setelah meminta pendapat rakan-rakan dan juga membaca pendapat di internet, aku mengambil keputusan untuk bertukar kepada jenama Continental GP4000. Aku terus telefon Jami Bike Centre dan jawapan hampa yang aku terima - Stok habis!

Hari Rabu minggu lepas aku bawak sepasang set roda aku ke pejabat dan pagi itu jugak aku berjalan kaki daripada pejabat aku ke KHCycle di Damansara Perdana untuk memasang tayar Continental GP4000.

Sambil jalan dalam KHCycle, aku terpandang
Scott Foil Team Issue. Ianya datang sekali Campy Groups,
Mavic 2012 Wheel, Ritchey WCS dan San Marco Saddle.
*Gambar hak milik KHCycle.

Kebetulan Saiful iaitu bekas pekerja Rodalink Putrajaya selaku juga bekas pemain bass kumpulan The Pilgrims era 90-an ada di situ. Disebabkan aku sudah biasa dengan Saiful ketika di Rodalink Putrajaya, mudah le aku minta pertolongan daripadanya. Saiful le bertanggungjawab memasang rim tape jenama Zefal, tiub Continental Race 28 dan Continental GP4000.

Sepasang tayar dan tiub jenama Continental
dan rim tape jenama Zefal.

Sebenarnya, aku nak ambik Continental GP4000s. Tapi, masa kat KHCycle mata aku jadi rambang dan terambik GP4000. Cisssss!!!

Tak apalah. Dah terbeli. Nak buat macam mana. Pakai ajelah...

Klik gambar untuk lihat harga setiap barang.

Jumlah keseluruhannya.

Setelah tukar rim tape, tiub dan tayar yang baru, aku dapat jimat 146 gram. Ini memang aku tak sangka sebenarnya. Sekarang basikal aku sudah menjadi 7.52 kg.

Malam Rabu seperti biasa akan ada Lumba Mini anjuran Tri Paku di Putrajaya. Inilah masanya aku menguji presitasi tayar baru. Memang ternyata tayar Continental GP4000 sangat baik. Memang puas hati aku dapat pakai Continental GP4000.

Continental GP4000 sudah siap pasang.

Tapi, dari segi ketahanannya aku tak pasti. Harap-harap boleh tahan setahun lebih. Jangan jadi macam tayar Hutchinson sudah le. Baru pakai 3 bulan, dah koyak!

PS: Sebijik Continental GP4000 lebih mahal daripada tayar Kancil aku. Fuhhhhh!!!

9 ulasan:

  1. Statement last sekali yang tak tahan tu. Wekeke

    BalasPadam
  2. tayar basikal pun dah mahai ni...adui laaa... kena buh tayar fixie laa mcm nii..hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. bab basikal ni, secara asasnya setiap barang yg ringan harganya akan mahal. yang mana murah tu kira kategori agak berat le :D

      kalau fitness & kaki tu kuat, pakai barang murah pun boleh berdesup hehehe

      Padam
  3. btoi tuu..kalau dah kaki dan kudrat jenih kuat..tiada masalah...cuma perlu belajaq teknik jaa...lagi berdesupppp jadinyaa..tp ni aku jog 2kilo pun dah pancit..ape cer....hahahahahaa

    BalasPadam
  4. Ringan basikal... ringan la wallet, heh...

    BalasPadam
  5. Ha..ha ..ringan beskal..ringan le wallet..Saangat setuju...he2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk kurangkan 100 grams kena keluar RM1000 hehehe

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...