Isnin, 21 Mei 2012

Bro, Bila Lu Mau Update Blog Pahlawan Basikal?


Itulah soalan yang diajukan kepada aku ketika sedang mengayuh basikal. Aku pun cakap yang aku sedang sibuk dengan pelbagai perkara duniawi seperti menaiktaraf basikal, membeli-belah dan bercuti.

Memang itu yang membantutkan aku untuk terus mengemaskinikan blog ini.

4 minggu lepas, aku balik kampung untuk berjumpa dengan rakan-rakan sekampung dan bersembang di kedai mamak sampai 2:30 pagi tentang basikal.

Salah seorang rakan aku tersebut baru sahaja membeli basikal 'road bike' jenama Polygon model Helios 500 dan memerlukan bantuan aku untuk mencari jersey, bib dan kasut di Putrajaya.

Katanya, dia tak tahu benda-benda ni semua dan takut tersalah beli.

Ketika di kampung, aku sempat membeli HTC One X
dengan harga RM2050.

Kecomelannya sama taraf Jessica Alba.

Jadi, aku pun peruntukkan selama 3 jam daripada masa aku untuk mencari barang-barang tersebut di Rodalink Putrajaya.

Kebetulan, Rodalink Putrajaya sedang cuba menghabiskan stok lama dengan harga yang menarik.

Dengan wang RM700 yang rakan aku berikan kepada aku, aku berjaya mendapatkan kasut Shimano model TR50 SPD-SL dan pedal Shimano model SPD SL:

Jumlah keseluruhannya adalah RM457

Sebenarnya kasut tersebut adalah untuk Triathlon. Tapi, disebabkan ianya bertapak karbon dan harganya cuma RM330 sahaja — sudah cukup bagus untuk beraksi cemerlang ketika di atas basikal!

Duit yang berbaki sebanyak RM243 itu pula adalah untuk jersi dan bib dan ianya aku akan cari di Ebay sahaja.

Sebelum aku balik kampung, aku sempat menaiktaraf basikal aku iaitu menukar handlebar 3T alloy dan PRO alloy stem aku kepada jenama PRO model PLT CC karbon. Ianya sepasang dan menelan belanja sebanyak RM740:

Shimano PRO PLT CC Handlebar jenis karbon.

Shimano PRO PLT Stem.

2 minggu lepas pula, aku membawa keluarga aku bercuti di Melaka selama 3 hari 2 malam. Dengan harapan anak-anak aku seronok sepanjang hujung minggu tersebut.

Kota Melaka bersama abang beca.

Ikan bakar buatan orang Melaka.

Minggu lepas, setelah membuat sedikit kajian selama 7 hari tentang 2xu, aku mengambil keputusan untuk membeli baju, seluar dan compression untuk betis di butik 2xu di Mid Valley Megamall.

Memang rezeki aku, ketika aku datang adalah waktu promosi. Seluar aku dapat potongan sebanyak 40%, baju pula 20% dan Compression Calf Guards pula diskaun sebanyak 10%

Butik 2xu di Mid Valley.
Baju, seluar dan compression untuk betis.

Inilah harga keseluruhannya.

Malam itu jugak aku mencubanya. Ketika berlari, barulah aku dapat rasakan erti keselesaan.

Hari Sabtu baru-baru ni, dengan set pakaian 2xu tersebut aku membuat larian sejauh 8 km dan diikuti dengan berbasikal sejauh 30 km. Ini sangat memudahkan aku  —  tidak perlu menukar baju dan seluar sekiranya aku mahu berbasikal selepas berlari.

Oh ye, set pakaian 2xu ini sesuai untuk dibawa untuk berenang, berbasikal dan juga berlari. Atau dalam perkataan lain, ianya adalah pakaian untuk sukan Triathlon.

Itulah kisahnya...

Segala perkara yang aku ceritakan tadi secara ringkas itulah membuatkan aku agak sibuk. Membeli belah, bersukan, bercuti dan menaiktaraf basikal adalah liku-liku perjalan aku sebagai seorang yang menghargai masa, keluarga dan kehidupan.

PS: Duit barang-barang 2xu tu aku pakai dulu duit kelas Viola anak aku memandangkan awek comel kerani kedai Yamaha tu cakap bulan depan baru ada pengambilan baru dan boleh start bayar. Ah, selamattttt...
Klik sini untuk baca sampai habis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...