Sabtu, 8 September 2012

Lagi-lagi Jerebu, Bengang Betul Aku!


Sejak akhir-akhir ni, walaupun hujan lebat hingga menyebabkan banjir di sesetengah tempat, masih ada jerebu buatan Sumatera dan Kalimantan.

Ini membuatkan aku semakin meluat di tahap maksima — menyusahkan aku untuk meneruskan latihan Powerman yang bakal berlangsung dua bulan lagi.

Disebabkan jerebu malam tadi aku terpaksa batalkan disaat akhir kayuhan Tripaku Night Ride. Dan aku kerugian mileage 55 km.

Pandangan dari PICC, Putrajaya petang semalam.
Jerebu ketika ini di tahap 55c.

Perancangan asal pada hari Sabtu iaitu hari ini, aku akan menyertai Tri Paku punya latihan Powerman pada jam 7:30 pagi. Disebabkan terlajak tidur, kelam kabut sembahyang subuh, mandi dan ntah apa lagi yang aku buat, jam dah pukul 8:10 pagi.

Set jersey ni koleksi peribadi aku dan tak pernah pakai lagi.
Pagi tadi aku merasmikan dengan jayanya.

Laluan kali ini agak menyongsang daripada laluan yang biasa. Aku nak gunakan laluan Powerman, tapi tak reti pulak. Aku tak cam jalannya.

Jadi, aku pun kayuh laluan ikut suka aku:



Masa untuk basikal ini berehat.

Kayuh punya kayuh, dapatlah 45 km. Sepanjang 40 km, aku setkan minimum 30 km/j dan purata kelajuan dapat 29.6 km/j. Di akhir baki 5 km, aku banyak melalui bukit dan penamatnya aku naik ke atas puncak PICC sebanyak dua pusingan.

Ini menurunkan purata kelajuan aku menjadi 28.41 km/j.

Puncak PICC pada jam 10:24 pagi. Tak ada jerebu dari
pandangan mata kasar.

Ok lah daripada aku tak kayuh langsung dan asyik pegi open house je. Petang atau malam nanti kena buat larian 10 km. Esok pun runtinnya sama. Harap tak ada jerebu esok pagi.

PS: Di pagi Sabtu ini, ramai jugak yang kayuh basikal. Di Presint 2 ada acara bebudak sekolah rendah berlari dan berbasikal nampaknya.

PPS: Tengah siap-siap nak ke open house. Lahhhhh, open house lagi!
Klik sini untuk baca sampai habis...

Selasa, 4 September 2012

Edisi Mini Powerman di Hari Merdeka


Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-55 kepada para pembaca blog Pahlawan Basikal yang bertaraf Pemastautin Tetap (PR) dan masih belum hilang taraf kewarganegaraannya.

Anak-anak yang Merdeka.

Di pagi Merdeka ini, seawal 5:15 pagi aku sudah bangun dari tidur untuk menjalankan misi Mini Powerman secara solo sekitar Putrajaya.

Oh ye, aku dah pun daftar Powerman kategori Individu pada 31 Julai lepas:

Aku ambik kategori Individual.

Ini adalah latihan Powerman yang pertama aku sejak bercuti selama dua bulan daripada melakukan apa-apa aktiviti sukan. Sepanjang masa bercuti tersebut, tiada basikal, lari dan berenang. Ini kerana aku memberi 100% perhatian ke atas anak aku, Danial yang aku pernah ceritakan di sini.

Seperti yang tersedia maklum, episod Powerman kali ini akan diadakan di Presint 3, Putrajaya pada 4 November 2012. Dan, disebabkan itulah aku membatalkan percutian aku ke Korea pada 1 - 5 November akan datang. Atas tindakan aku ini, aku kehilangan wang deposit hampir RM1000 yang telah dibayar kepada Travel Agent.

Lagipun aku menyampah dengan Gangnam Style buatan Korea
yang satu ni.

Besar pengorbanan aku ini. Jangan memain.

Okey, sambung balik cerita aku tadi; aku bangun seawal 5:15 pagi untuk berlatih Powerman. Aku tak pernah lari, basikal dan kemudian lari balik. Itu sebab hari cuti ini aku nak merasa macam mana azabnya Powerman.

Baju dan seluar 2XU dah bersedia.

Dah standby siap-siap. Lepas lari, terus naik basikal kayuh
laju-laju.

Tepat jam 6:50 pagi, aku mulakan larian pertama aku untuk hari ini. Sasaran aku adalah 6 km. Sepanjang larian, aku dapat rasakan yang aku sedikit semput dan segala fitness dua bulan dahulu habis hilang. Kelajuan purata hanya 6'55"/km sahaja jika nak dibandingkan 5'20"/km sebelum ini.

Bukan kerja senang tau. Aku perlu berusaha keras untuk
dapatkan balik tahap kecergasan seperti dulu.

Sebaik sahaja pulang daripada berlari, bukak kasut Mizuno, gantikan dengan kasut Shimano R105 karbon, minum 400 ml air mineral dan kayuh basikal selaju boleh.

Tapi sebenarnya, taklah laju mana. Aku rasa macam laju, tapi tengok meter 28 km/j je. Kadar degup jantung aku pun agak tinggi. Letih jangan cakaplah.

Aku cuba kawal degupan jantung aku supaya tidak melebihi
180 bpm. Sebab lepas kayuh basikal nak kena lari lagi.

Elok je berhenti kayuh dan kaki cecah lantai, hati mula berbelah bagi — mahu teruskan larian atau tidak. Ini kerana cuaca mula terik dan kaki terasa lembik.

Aku ni tak adalah kuat sangat lari dan berbasikal. Kuat aku pada semangat je. Ini aku anggap satu kelebihan dan misi harus diteruskan.

Simpan basikal, bukak kasut Shimano R105 karbon balik dan pakai semula kasut lari aku. Kali ini aku pakai kasut Nike Free Run+ 2 yang lebih ringan daripada kasut Mizuno aku tadi.

Nike Free Run+ 2 hanya sesuai untuk berlari jarak pendek.

Sebelum keluar rumah, aku sempat minum 200 ml air mineral yang ditapis oleh penapis air Coway. Selepas minum aku terus sambung lari. Ketika berlari terasa sangat kaki aku berat untuk teruskan larian.

Cuaca terik serta panas berbahang sudah cukup menjadikan penambah perisa dalam episod ngeri kali ini.

Perancangan asal, hanya 3 km sahaja aku perlu berlari. Tetapi, aku cuba mencabar mental aku untuk buat 4 km. Dan, aku berjaya.

Diambil daripada akaun My Nike+ aku. Boleh melihat larian aku
semakin perlahan.

Secara umumnya, aku berjaya lakukan Powerman edisi extra Sprint selama 2 jam 35 minit 59 saat. Ini baru separuh Powerman. Versi penuh Powerman Individual adalah lari sejauh 11.4 km, basikal 64 km dan terakhir lari lagi sejauh 11.4 km.

Lari 4 km yang terakhir tadi tu pun rasa nak mengelupur. Inikan larian berbaki 11.4 km.

Tapi, tak apa lah. Ini baru percubaan pertama aku. Tak ada harapan menggunung pun. Dapat buat separuh pun dah cukup hensem.

PS: Aku harap penyertaan Powerman untuk kali pertama ni berjalan dengan lancar. Setahun aku tunggu acara ini dan batalkan percutian ke Korea semata-mata untuk dapatkan medal Powerman 2012 bagi acara Long Distance Individual.
Klik sini untuk baca sampai habis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...