Isnin, 30 September 2013

Pancake: Sarapan Sebelum Kayuh Basikal


Sesetengah orang tak suka ambik sarapan pagi sebelum bersukan. Katanya tak nak sakit perut. Pada aku pulak, aku kena makan sedikit daripada kembung perut disebabkan angin kus-kus.

Tapi aku tau, sebenarnya bukan tak nak sarapan. Tapi malas sebab nak menyediakan sarapan. Siapa yang di dunia ini tak suka makan, kan?

Tak apa. Hari ini biar aku tunjukkan cara aku menyediakan sarapan sebelum aktiviti sukan. Manalah tau korang boleh cuba pulak ke.

Sarapan yang aku maksudkan adalah Pancake atau dalam Bahasa Melayunya adalah Lempeng.

Lempeng sumber tenaga di pagi hari.

Pada aku, ianya sarapan paling mudah disediakan selepas Oat atau Cereal. Tapi aku tak galakkan makan Oat atau Cereal sebelum sukan sebab ianya kena campur dengan susu. Susu pulak dikategorikan makanan yang lambat hadam. Jadi, ianya tidak berapa sesuai dijadikan sarapan sebelum aktiviti sukan.

Biasanya malam sebelum tidur, aku akan siapkan bahan bancuhan Pancake dan diletakkan ke dalam peti ais. Bangun je tidur esok pagi, aku luangkan masa 10 minit untuk goreng.

Okey, bahan-bahannya tak lah susah mana pun:

Tepung Pancake 1 cawan

Susu Skim 100 - 150 ml

Putih telur 2 biji. Kuning telur dilarang sama sekali.

Bahan-bahan tersebut dibancuh hingga sebati dalam bekas yang boleh ditutup untuk disimpan di dalam peti ais.

Tu je. Bukan susah pun. Esok pagi bangun tidur, terus ke dapur selama 10 minit untuk goreng lempeng.

Bangun je tidur, terus goreng.

Letak sirap cokelat Hershey's pun boleh.

Nak letak madu pun boleh. Takde sapa marah.

Ini cara aku lah. Orang lain, aku tak pasti. Mungkin ada yang sarapan nasik lemak sambal petai sebelum lari Marathon. Ntah lah...

PS: Setakat ni, pancake je lah dapat jimat masa aku. Pada masa yang sama dapat jimat duit aku.

PSS: Kalau terer buat capati, lagi bagus!

7 ulasan:

  1. nasi lemak sambal petai tu favorite aku... lagi2 bile tengah stop utk makan

    BalasPadam
  2. nasib baik aku x brapa sgt nasik lemak. last aku makan bulan februari. roti canai plak last makan bulan 3 lepas hahaha

    BalasPadam
  3. pan cake + madu = nampak biase...

    pan cake + hershey = woww yummy nye!....

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku suka kalau dgn madu/peanut butter/nutella :D

      Padam
  4. cara aku buat pancake lagi diy..beli tepung naik sendiri...telo sebiji..susu segar... pastu top up bole guna nutela..yummy...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pakcik ijan, nutella tu yang x bleh tahan tu :D

      Padam
    2. selamat maju jaya dan mengharumkan nama kampung di powerman nnt...ingt jgn minum susu nnt nak terkincit lak time lari...kekekke

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...