Rabu, 4 Jun 2014

Pahlawan Basikal vs Pahlawan Besi


Sedar tak sedar, dah setengah tahun aku tak kemaskini blog ni. Mengikut kiraan aku dalam kaedah fizik dan matematik tambahan, aku sudah berhenti kayuh basikal selama 3 bulan. Berlari pula cuma sekali sekala bawah 5 km puratanya.

Berat sebelumnya cuma 58 kg dan sekarang ini 66 kg. Berita baik bagi aku yang objektifnya berbeza daripada dahulu.

Objektif aku sekarang ini adalah memulihkan dan menambah otot yang hilang akibat kardio berlebihan. Ini semua gara-gara semangat berkobar-kobar Powerman tahun lepas.

Daripada tahun lepas aku sudah tetapkan matlamat aku
sepanjang 2014 ini.

Apabila melibatkan penambahan otot, ini maknanya tiada lagi aktiviti kardio untuk sementara waktu. Kalau aku buat kardio jugak, badan aku akan keliru samada nak tambah otot atau nak hilangkan otot.

Lama-lama otot aku jadi gila. Tak mau lah aku!

Jadi, aku mengambil keputusan untuk rehat sementara daripada aktiviti kardio hingga berat aku mencecah 68 - 70 kg lepas ripped. Lepas tu kalau nak kayuh basikal dua atau tiga jam, takde hal.

Bukan apa, dengan berat 58 kg, aku rasa macam tak cukup syarat sebagai lelaki tulen. Dengan berat banyak tu pun aku tak boleh nak buat push up lebih dari 4 kali. Apa hal?! Lagipun ramai yang cakap aku ni macam orang sakit kritikal — kurus macam tak cukup segala mineral dan vitamin.

Berat waktu ni 58 kg tau. Otot cuma bahagian kaki
je ada. Bahagian atas tak ada.

Pada pendapat aku, ahli sukan bukan pro macam aku ni perlu nampak lebih sihat dan bukannya macam orang sakit. Baru boleh tarik minat orang ramai untuk menceburi aktiviti-aktiviti sukan.

Pernah satu pagi aku bangun dari tidur, aku cuba buat tekan tubi dan aku cuma dapat lakukan empat kali sahaja. Beribu-ribu kilometer aku kayuh, seribu kilometer aku dah berlari, tapi tekan tubi pun tak mampu. Ini perkara ganjil.

Aku bermula dengan 5 kg untuk One-Arm Dumbbell Row untuk otot
belakang aku. Sekarang ini 20 kg untuk 12 reps 4 sets.

Sejak itulah aku cuba mencari jawapan dan aku jumpa jawapannya dalam Strength Workout. Jawapan yang aku jumpa adalah, "Aku kehilangan fiber otot yang banyak. Ianya adalah akibat daripada aktiviti kardio yang berlebihan."

Sepanjang 6 bulan ini aku fokus segala kerja membaik pulih otot-otot aku. Memang aku akui, untuk hilangkan otot adalah sangat mudah. Nak bina otot balik adalah sangat sukar dan mencabar.

Dahulunya sama rata. Kini tidak lagi.

Jadi, untuk sementara waktu ni aku perlu berehat daripada kayuh basikal dan berlari melebihi 30 minit.

Bidang Nutrisi dan Strength Workout ini sangat baru pada aku. Aku pun tengah tekun belajar. Kalau aku berjaya, nak jugak satu hari nanti aku berkongsi dengan korang semua.

Itulah sebabnya aku tak ada cerita dengan korang semua. Kalau dulu-dulu ada cerita hujung minggu tentang kayuh basikal. Atau pun cerita tentang aktiviti larian. Sekarang ni semua tu dah tak ada. Eh, tak kan aku nak cerita perihal besi-besi yang berat-berat? Atau tak kan nak tukar nama Pahlawan Basikal jadi Pahlawan Besi?

Ish, tak sanggup aku tukar nama.

Oh ye, sekarang ni aku boleh buat tekan tubi 100 kali. Berbanding 5 bulan lepas cuma 4 kali je.

Apa-apa pun, nantikanlah kepulangan aku dalam arena perbasikalan semula. Bila? Ntah, tiada jawapan yang tepat tatkala ini.

PS: Hidup tanpa aktiviti kardio adalah sangat menyiksakan.
Klik sini untuk baca sampai habis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...