Jumaat, 30 Disember 2016

Susurmasa 2016: Azam-azam yang Terlaksana


Macam tak percaya sepanjang tahun 2016 aku menulis dalam blog ni cuma 2 pos je. Kalau termasuk pos yang terbaru ni kiranya 3 lah jadinya.

Bukan apa, ada juga aku terfikir setiapkali mahu mengemaskini blog ni: masih ada lagi ke orang baca apa yang aku taip dalam blog ni? Lagipun aku dah takde basikal nak kayuh macam dulu-dulu. Oleh itu tiadalah cerita pengembaraan berbasikal daripada aku seperti sebelum ni.

Rasa macam malu pulak memikul gelaran Pahlawan Basikal.

Lainlah Pahlawan Melaka zaman dulu-dulu. Walaupun takde keris, dia masih boleh lagi bersilat ikut sedap hati dia. Macam aku ni, basikal pun takde, nak kayuh apa kebendanya.

Aku banyak membaca novel tahun ni. Nak belajar menulis, kenalah banyak
membaca.

Melainkan aku beli basikal baru... basikal baru ye? Tengoklah macam mana tahun 2017 nanti. Kalau ada duit lebih, aku beli le basikal apa pun. Janji basikal. Folding bike pun takpe. Basikal juga...

Sepanjang tahun 2016 ni aku sebenarnya agak sibuk juga walaupun takde apa-apa aktiviti bersukan. Kebanyakan aktiviti aku cuma lepaskan geram di status Facebook aku je. Nak lepaskan dalam blog — nama blog aku sendiri pun 'Pahlawan Basikal', jadi rasa menganiaya diri sendiri je kalau aku aku cerita takde sangkut paut pasal basikal.

Jadi, aku mengambil keputusan cerita kat status Facobook je... Habis cerita.

Mari ikuti aku menyelusuri susurmasa sepanjang tahun 2016:

Saham
Masuk je tahun baru aku terus belajar pasal saham. Bulan Januari jugak le aku beli saham pertama aku melalui Maybank Investment Bank. Dalam masa 3 bulan, aku berjaya membeli beberapa saham, termasuk saham Air Asia X. Bukan setakat saham je, warrant pun aku balun sebab untung dia boleh dapat berganda-ganda dari saham. Tu kalau untung le, kalau rugi pun boleh jadi berganda-ganda juga.

Tahun ni aku dah beli 41 buah saham dan warrant rasanya. Aku sendiri pun tak ingat.

Bulan lepas aku jual semua pegangan saham aku sebab nak pakai duit untuk hal-hal berkaitan rumah pulak.

Seminar / Bengkel

Pelaburan Hartanah
Hujung bulan Januari aku hadiri seminar Pelaburan Hartanah oleh Azizi Ali. Aku bukan tau sangat pasal hartanah. Tu pasal aku datang seminar tu. Sekurang-kurangnya taulah serba sedikit untuk orang yang tak berduit macam aku ni.

Bengkel Bursa Station
Lagi tiga hari nak puasa, aku masuk bengkel belajar Bursa Station anjuran 'Bangsawan Traders'. Dari situ aku dapat tau macam mana nak cari kaunter-kaunter saham yang berpotensi melonjak naik. Dalam perisian tu ada pengimbas ajaib (dari sini aku dapat idea menulis manuskrip untuk novel aku bertajuk KONTRA).

Oklah aku tau mau cerita panjang berjela berkaitan saham. Bukan semua orang suka atau faham sangat benda macam ni.

MYWritersFest2016 - Writers' Professional Development
Awal bulan Oktober aku sertai bengkel penulisan. Aku terjumpa maklumat ni ketika berusaha mencari apa-apa seminar berkaitan penulisan. Bengkel tersebut cuma lagi 3 hari je. Aku tak peduli. Aku daftar terus sekali dua topik dengan yuran yang berasingan.

  • Teknik-teknik Menyunting Penulisan
    oleh Anis Suhaila Ahmad Lutfi & Fikri Azzim
  • Perancangan dan Pembentangan Sebuah Novel
    oleh Lokman Hakim

Kat situlah aku faham serba sedikit tentang penghasilan manuskrip novel.

Penghasilan Manuskrip
Aku rasa yang ni aku akan cerita pada pos berasingan dengan lebih terperinci. Tapi untuk sementara ini aku cuma ulaskan serba sedikit sahaja.

Setakat ini satu manuskrip bertajuk 'Rempat' sudah dihantar ke salah satu penerbit indie untuk dinilai. Dah 4,233,600 saat aku tunggu. Sampai sekarang masih tidak ada jawapan. Dalam masa yang sama juga, sambil menunggu keputusan dari penerbit, aku terus menulis satu lagi manuskrip bertajuk 'Kontra'. Ianya berkonsep thriller.

Cerita itu masih lagi berbentuk draf. Tapi kalau korang nak baca, sila ke:



---

Baiklah. Setakat itu sahaja untuk kali ini. Aku akan sambung cerita berkaitan pengalaman aku menghasilkan manuskrip dalam cerita akan datang.

Selamat Tahun Baru in advance bebeh!

PS: Itu hari ada orang cadangkan nama Pahlawan Pena. Siapa orang tu ye?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...