Selasa, 11 April 2017

Ini Semua Sebab...


Sekarang ini waktu orang pergi makan tengah hari. Waktu ini je lah aku boleh curi-cuti masa untuk menulis blog. Sudah banyak kali aku hendak menulis pos baru, tapi kesudahannya...

Manuskrip bertajuk KONTRA pun aku letak status 'ON HOLD'. Sudah sebulan aku tidak sentuh manuskrip yang berbaki hanya 30% itu.

Pada 63 hari lalu, aku telah menghantar 3 bab pertama beserta sinopsis manuskrip aku itu kepada sebuah syarikat penerbitan yang menerbitkan cerita-cerita thriller. 41 hari kemudian aku menerima maklumbalas seperti di bawah:


Mengapa aku meletakkan status 'ON HOLD' manuskrip tersebut?

Ini semua pasal FTSE Bursa Malaysia KLCI Index!

Disebabkan Bursa Malaysia lah aku terpaksa berhenti seketika daripada menyiapkan manuskrip aku itu. Mana boleh tahan. Pasaran saham kita cantik sejak Januari. Takkanlah aku menganga tanpa melakukan apa-apa? Hati mana boleh tahan tengok peluang buat duit lalu depan mata macam itu sahaja.

Aku apa lagi, pertengahan bulan Januari aku masukkan sedikit modal untuk berdagang ― dengan harapan 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'.

Entah macam mana, langkah aku sumbang di awal pembelian saham pertama bagi tahun 2017 ― kerugian sebanyak -2.55 di kaunter MYEG. Selepas aku menjual saham tersebut, dua hari selepasnya saham itu naik!

Haram jadah!

Maaf atas kekasaran bahasa sebentar tadi. Bahasa kasar tadi sengaja aku gunakan bagi menimbulkan emosi yang bercelaru ketika itu.

Dalam masa 24 jam aku cuba post mortem kesilapan aku dan aku menemui jawapannya. Alhamdulillah. Sejak dari pembelian saham yang ke-2 hingga yang ke-13 aku berjaya mencatatkan keuntungan sebanyak:


Kalau labur dalam ASB, kirim salamlah nak dapat banyak tu.

Oh ya, kepada yang terlepas cerita tentang manuskrip aku yang bertajuk KONTRA itu, ianya ada sangkut-paut dengan saham. Watak-watak yang mati dalam cerita aku itu pun disebabkan tamak ― tamak disebabkan saham. Dalam dunia saham, emosi sendiri adalah musuh utama kita. Heh, jangan main-main!

Baiklah, sudah pukul 2 petang. Aku ada kerja yang harus diselesaikan. Semoga bertemu di lain hari.

PS: Masa harus ditepati dan bukannya untuk dicapati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...