Jumaat, 7 Disember 2018

Kayuh ke Port Dickson? Ah, Kirim Salam!


Sementara badan baru nak fit, aku tak berani nak kayuh jauh-jauh. Ada juga rakan-rakan lain mengajak ke Port Dickson dan awal-awal lagi aku reject.

Baru kayuh seminggu sudah berani nak ke Port Dickson, Negeri Sembilan. Kalau aku menyambut cabaran ini, maknanya aku mencari penyakit namanya.

Bukannya aku tak pernah kayuh ke sana. Cabarannya boleh aku ingat tujuh keturunan mendatang. Jangan memain bab kayuh 160 km ni... (Boleh baca cerita enam tahun dahulu di sini: Kayuhan ke PD: Episod Ngeri di Bawah Mentari)

Kenangan kayuh ke Port Dickson. Sampai sesat aku dibuatnya.

Maka, dengan yakinnya aku memberi seribu dalih seadanya kepada tuan punya badan yang gatal mulut mengajak aku. Kalau iya pun mahu mengajak aku, tunggu le aku dah kayuh 3 - 4 bulan. Ini baru seminggu kayuh, apa sangatlah aku boleh buat. Silap-silap aku balik naik Grab je nanti.

Pada hari mereka semua kayuh ke PD, aku dengan seorang dua rakan lain kayuh Putrajaya - Cyberjaya je. Itu aje yang mampu. Hujung minggu kemudiannya kami berempat kayuh ke kawasan berbukit di sekitar Kampung Limau Manis, Kajang.

Setakat ini aku tiada masalah dengan basikal baru aku ini yang usianya baru sebulan pada hari ini. Sangat berpuas hati. Cumanya dengan keadaan kaki yang belum cukup kuat ini aku tak dapat mendaki bukit dengan laju.

Sepanjang aku kayuh dalam sebulan ini, aku tak boleh tahan dengan jersi dan bib yang sendatnya lain macam. Iyalah, dulu berat 58 kg. Sekarang ni 69 kg. Jadi memang tidak berapa selesalah.

Dua hari lepas aku ke kedai basikal Ridley di Damansara Perdana. Sasaran aku sudah pasti set jersi rasmi Lotto - Soudal. Nasib baik ada. Tinggal satu set tu je saiz yang aku nak. Phewwww!

Harga set jersi selepas 30% diskaun: RM429.

Set jersi keluaran Vermarc memang puas hati. Jersi dan bib jauh lebih selesa berbanding jersi Kelly Benefit Strategies keluaran Champion System. Mungkin jenis fabrik sudah jauh lebih maju berbanding 7 tahun dahulu.

Pada hari yang sama juga quick release yang aku beli pada 20 September lepas sudah sampai. Barang ini aku beli melalui laman web www.wiggle.com. Maka dengan tidak sabarnya aku terus test drive pukul 9:15 malam sejauh 18.16km.

Kotak dah serupa belacan. Sampai kat tangan aku dah penyek.
Jenama LifeLine Professional.
Berat quick release baru ini cuma 43 gram je...
Ini quick release asal Fulcrum Racing 7.
2.5 kali ganda dia punya berat.

Berat basikal aku pula sudah menurun kepada 8.25 kg. Walaupun sekadar tukar quick release berat turun mendadak. Nampak sangat quick release asal berat nak mampus. Dengan bajet RM169 termasuk kos penghantaran, aku dapat ringankan basikal aku agak ketara.

Sambil-sambil itu aku sedang menyusun senarai pada bahagian yang mahu dinaiktaraf. Sasaran aku berat basikal adalah 7.50 kg.

Berat badan aku? Ah, yang ini kemudianlah!

PS: Kau ingat senang ke nak turun berat badan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...