Mukasurat

Isnin, 25 Februari 2019

Cerita Fun Ride dan Harimau Jadian


Kali terakhir aku kayuh basikal adalah pada dua minggu lepas sewaktu ke Bagan Lalang. Ceritanya boleh baca di sini.

Sepanjang dua minggu itu memang aku tidak ada apa-apa aktiviti sukan. Aktiviti makan ada le.

Disebabkan kerisauan yang melampau itulah tanpa berfikir panjang lalu menjadi lanun ketika Fun Ride Against Drugs. Ianya dianjurkan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan Malaysia yang berlangsung di hadapan Palace of Justice, Putrajaya.

Putrajaya Fun Ride Against Drugs 2019

Aku tiba jam 8:35 malam. Aku ingatkan aku tiba lewat. Rupa-rupanya kayuhan bermula jam 9:30 malam. Sementara menunggu kayuhan bermula, aku buat-buat sibuk merekod video di sekeliling aku.

Aku tengok sorang pun aku tak kenal. Macam biasa aku akan tegur sesiapa yang berada berhampiran aku. Kekadang ada yang melayan, tapi ada juga yang eksyen macam kayuh kuat sangat ha-ha!

Ini bukan acara lumba basikal mahu pun Century Ride. Ini cuma kayuhan untuk berseronok sahaja. Tapi, bagi aku ini kesempatan untuk aku rebut. Dapat kayuh 40 kilometer pun jadilah daripada tidak ada langsung.

Ahad nanti ada kayuhan epik anjuran Rocket Ride bersama Maxxis sejauh 106 kilometer. Silap gaya, habis aku nanti kalau takde mileage. Cuak beb!

Eleh, macam biasalah. Bila dah kayuh basikal, memang tak ingat dunia. Selagi tak kena maki dengan marshal atau abang polis trafik yang bertugas, memang kayuh basikal macam orang gila. Fun Ride sudah serupa macam Century Ride. Itu pun nasib baik ada kereta marshal mengawal kelajuan di hadapan peloton. Kalau tak...

Aku ingatkan aku boleh mengawal nafsu untuk menjadi seorang yang sopan ketika berbasikal di acara yang polisnya ramai sedang berjaga. Tapi...

Aku pun dua kali lima. Sama gila haha!

Sudahnya 33 kilometer tak sampai sejam pun. Aku terus balik rumah...

Ketika dalam perjalanan, aku menggunakan laluan klasik sewaktu aku PNR dahulu. Laluan bukit misteri di Presint 5R3 memang kerap aku gunakan ketika mahu pulang ke rumah sekitar jam 12:30 - 1:30 pagi waktu kegemilangan Putrajaya Night Ride dahulu.

Di laluan ini terdapat sebuah bukit mister yang pernah aku ceritakan dalam blog ini suatu waktu dahulu - perihal Harimau Jadian di bukit Presint 5.

Jadi aku mengambil kesempatan untuk mendokumentasikan cerita ini ke dalam bentuk vlog Youtube aku. Jemput tengok ya:


Okeylah. Cukup setakat ini dahulu. Ada lagi cerita kayuhan yang hendak aku taip lepas ni.

PS: Aku sebenarnya dah tak larat nak kayuh laju-laju macam dulu. Tapi kalau aku kayuh perlahan, aku terpaksa kayuh saorang-sorang kat belakang... Cis!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...