Mukasurat

Memaparkan catatan dengan label nite ride. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label nite ride. Papar semua catatan

Sabtu, 21 Januari 2012

Tri-Paku Nite Ride: Laluan Sejauh 43 km yang Selesa


Setiap Jumaat sememangnya hari kayuhan kesihatan Tri-Paku Night Ride; dan berbelas-belas penunggang basikal turut serta. Pelbagai jenama basikal akan ada seperti Scott, Specialized, BMC, Pinarello, Proton, Fondriest, Merida dan jugak jenama-jenama yang aku sendiri tak ingat namanya.

Tetapi, malangnya aku tak dapat turut serta kayuhan kesihatan yang berprestij ini akibat betis aku tercedera sejak Rabu lepas.

Ikut hati memanglah nak kayuh jugak. Tetapi, atas nasihat jurulatih ilusi aku melarang aku daripada terus mengikut hati.

Tak apalah, sebagai menunjukkan komitmen terhadap kayuhan tersebut, aku menawarkan diri sebagai kereta pengiring. Tugas aku adalah menarik pelaton selaju 45 km/j sejauh 43 km.

Seorang Ahli Bomba sedang mengepam basikal.

Seorang usahawan dengan jersi Tri-Paku.

Kayuhan bermula jam 9:50 malam dan ianya agak lewat seperti biasa yang sepatutnya 9:30 malam. Laluan juga sudah sedikit bertukar dan ianya lebih banyak bukit daripada laluan yang sebelumnya.

Sedang berbincang tentang laluan baru.

Sementara yang lain berbincang, yang seorang ni masih
belum pakai kasut karbon.

Di awal kayuhan, hujan mula rintik dan aku mula rasakan nasib baik aku tak kayuh. Dalam 5 minit hujan rintik berhenti, aku dah mula rasakan bahawasanya ruginya aku tak kayuh.

Sekitar Presint 1 dan menghala ke Cyberjaya.

Kayuhan berkelajuan sekitar 30 - 35 km/j selepas keluar daripada Presint 1. Ketika ini aku tak dapat mengambil banyak gambar kerana fokus dengan tugas aku iaitu kenderaan aku mestilah tidak terlalu perlahan atau terlampau laju.

Apabila tiba di Cyberjaya, kayuhan menjadi sedikit perlahan kerana bukit-bukit yang melambak berserta lampu isyarat yang bersepah.

Tiba di sekitar PICC, Putrajaya semula sekitar jam 10:45 malam. Ini bermakna kayuhan fasa pertama dapat dihabiskan awal iaitu 55 minit sahaja — walaupun bukit yang banyak serta panjang.

Di sini, masing-masing menunggu yang masih berada di belakang sebelum menyambung kayuhan fasa ke-dua.

Sedang menunggu seorang dua lagi yang terputus pelaton.

Bersedia untuk menghabiskan 13 km yang berbaki.

Kayuhan fasa ke-dua agak mencabar kerana sepanjang laluan Presint 5 ke arah Presint 15, angin sememangnya kuat. Tak kira lah hari nak hujan ke, tak hujan ke, memang anginnya kuat sepanjang masa.

Ditambahkan dengan bukit Alamanda yang panjang... Fuh!

Sepanjang laluan ini aku menarik dengan kelajuan sekitar 38 - 40 km/j. Setibanya di bukit Alamanda, aku perlahankan kelajuan sekitar 31 km/j.

Seperti biasa, ramai yang akan terputus pelaton di sini. Memang tak boleh buat apa dah. Tawakal aje lah...

Sekali sekala aku cuba kekalkan kelajuan 45 km/j bila perlu.

Kayuhan ditamatkan sekitar jam 12:20 pagi. Boleh aku katakan 75% adalah kawasan berbukit untuk laluan kali ini. Walaupun berbukit, kayuhan dapat ditamatkan dalam masa 1 jam 25 minit.

Sebelum pulang, bincang untuk kayuhan hari Ahad esok.

Inilah Tok Batin yang memaksa kayuhan mestilah
berkelajuan 45 km/j.

Kesimpulannya, kayuhan kali ini sangat selesa sambil dikelilingi penghawa dingin, tidak letih langsung dan langsung tak minum air. Ini berdasarkan aku sebagai tugas perngiring berkereta.

Yang lain-lain tu aku tak taulah azabnya macam mana...

PS: Kebanyakan daripada kami akan sertai Kuantan Century Ride 160 km pada bulan Mac 2012 nanti. Kepada pembaca blog ini yang akan turut serta kayuhan tersebut, kita jumpa sahaja di sana nanti.

Ahad, 27 Mac 2011

Laluan Kayuhan Basikal di Putrajaya setiap Rabu & Jumaat


Kali ini aku mahu bercerita tentang laluan kayuhan basikal setiap Rabu dan Jumaat. Laluan tersebut melewati Putrajaya hingga lah ke Cyberjaya sejauh 42 kilometer.

Biasanya kami akan mulakan kayuhan bermula daripada Info Centre atau Masjid Putra dan melalui sepanjang jalan Presint 2 hingga ke PICC. Ianya sejauh 7 km dan sepanjang laluan tersebut hanya untuk sesi panaskan badan. Ini acara bebas; nak main cadence ke, nak sprint ke, atau nak mengorat awek-awek di tepi jalan ke, ianya terpulang; kerana sebentar lagi akan tiada masa untuk semua itu!

Kawasan PICC - Sesi panaskan badan akan tamat setelah
melewati simpang dihadapan.

Laluan ini jauhnya adalah 6 kilometer sebaik sahaja memasuki
simpang tadi.

Siang hari akan ada ramai sedang berlari. Tapi, apabila
malam, akan ada Bangla atau Indonesia baru balik kerja.

Bukit pertama sejauh 400 meter yang menuju ke arah Alamanda.

Bukit ke dua sejauh 1 kilometer selepas bukit pertama tadi.
Bukit ini biasanya ramai pengayuh basikal akan tercicir.

Sila nikmati video di bawah selepas turun daripada bukit Alamanda tadi untuk gambaran yang lebih jelas. Kepada sesiapa yang belum pernah menunggang basikal sekitar Putrajaya, sila bayangkan anda sedang mengayuh:


Fuh, memang layan... Itu baru tengok video, belum menunggang basikal lumba berjenama BMC!

Laluan di bawah ini tidak berapa selamat kepada penunggang basikal kerana tiada lampu jalan yang dipasang pada waktu malam. Kebocoran tiub juga kerap berlaku disini. Kalau nasib tak baik, rim yang berharga beribu-ribu juga boleh bengkok disebabkan lubang-lubang yang bersepah. Jadi, sila bawa rim khusus untuk latihan.

Laluan keluar daripada Putrajaya menuju Cyberjaya di hadapan.

Ini adalah check point pertama sebelum keluar daripada Putrajaya.
Kami akan menunggu sesiapa yang terlewat di sini

Bukit fly over memasuki Cyberjaya ini agak panjang dan tinggi.

Dalam Cyberjaya banyak juga bukit yang tak berapa tinggi,
tapi agak panjang.

Ini pun bukit jugak. Nampak je tak berapa tinggi.

Di sebelah kiri ada tasik. Laluan ini kena hati-hati sebab kadang
kala ada kereta yang memakir ditepi-tepi jalan.

100 meter di hadapan simpang ke kiri menuju Putrajaya.
Ini pun bukit jugak.

Laluan di bawah ini sudah dua orang penunggang basikal terjatuh. Bulan lepas, seorang patah tangah akibat terlanggar batu. Ini mungkin kerana jalannya lurus dan lazat untuk memecut. Aku terkecuali daripada aksi sprint disebabkan aku dilahirkan bukan untuk itu; tetapi, menulis blog!

Biasanya, laluan inilah para Sprinter beraksi. Aku biasanya
di belakang sekali.

Laluan memasuki kawasan Putrajaya semula. Bukit ini agak
panjang.

Selepas bukit tadi, kami akan berhenti berehat disini sambil
menunggu penunggang-penunggang lain yang di belakang.
Ini checkpoint terakhir atau sesi penutup dan bersedia menuju
ke arah Masjid Putra atau Info Centre dengan kelajuan santai.

Biasanya, dengan kelajuan 35 km/j - 50 km/j, kami akan habiskan dalam masa 1 jam 30 minit. Ini termasuk dua tempat yang kami berhenti untuk menunggu yang mana tercicir. Kalau tak berhenti, sejam sudah boleh habis sebenarnya.

Oh ye, penunggang basikal pada hari Rabu antara 10 ke 15 orang. Tetapi, hari Jumaat boleh mencecah 36 orang. Ada yang daripada KL, Mantin, Bangi, Kajang, Cyberjaya dan sekitar Putrajaya.

Permandangan ketika merehatkan kaki di kedai mamak,
Presint Diplomatik.

Kesimpulannya, mengayuh basikal di Putrajaya sangat menyelerakan. Jalan yang besar dan kereta yang kurang. Kebanyakan kereta sudah faham di waktu-waktu tertentu akan ada sejumlah penunggang basikal akan bermaharajalela sekitar laluan tersebut.

Kepada yang berminat untuk turut serta, sila ikuti laman Facebook Tri Paku di sini => http://www.facebook.com/profile.php?id=100000915038838.

PS: Sesiapa yang mahu turut serta aktiviti setiap Rabu dan Jumaat, amatlah dialu-alukan. Tanpa yuran bulanan, cuma bermodalkan sebijik basikal yang boleh dibawa laju. Itu sahaja!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...