Mukasurat

Memaparkan catatan dengan label picc. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label picc. Papar semua catatan

Sabtu, 8 September 2012

Lagi-lagi Jerebu, Bengang Betul Aku!


Sejak akhir-akhir ni, walaupun hujan lebat hingga menyebabkan banjir di sesetengah tempat, masih ada jerebu buatan Sumatera dan Kalimantan.

Ini membuatkan aku semakin meluat di tahap maksima — menyusahkan aku untuk meneruskan latihan Powerman yang bakal berlangsung dua bulan lagi.

Disebabkan jerebu malam tadi aku terpaksa batalkan disaat akhir kayuhan Tripaku Night Ride. Dan aku kerugian mileage 55 km.

Pandangan dari PICC, Putrajaya petang semalam.
Jerebu ketika ini di tahap 55c.

Perancangan asal pada hari Sabtu iaitu hari ini, aku akan menyertai Tri Paku punya latihan Powerman pada jam 7:30 pagi. Disebabkan terlajak tidur, kelam kabut sembahyang subuh, mandi dan ntah apa lagi yang aku buat, jam dah pukul 8:10 pagi.

Set jersey ni koleksi peribadi aku dan tak pernah pakai lagi.
Pagi tadi aku merasmikan dengan jayanya.

Laluan kali ini agak menyongsang daripada laluan yang biasa. Aku nak gunakan laluan Powerman, tapi tak reti pulak. Aku tak cam jalannya.

Jadi, aku pun kayuh laluan ikut suka aku:



Masa untuk basikal ini berehat.

Kayuh punya kayuh, dapatlah 45 km. Sepanjang 40 km, aku setkan minimum 30 km/j dan purata kelajuan dapat 29.6 km/j. Di akhir baki 5 km, aku banyak melalui bukit dan penamatnya aku naik ke atas puncak PICC sebanyak dua pusingan.

Ini menurunkan purata kelajuan aku menjadi 28.41 km/j.

Puncak PICC pada jam 10:24 pagi. Tak ada jerebu dari
pandangan mata kasar.

Ok lah daripada aku tak kayuh langsung dan asyik pegi open house je. Petang atau malam nanti kena buat larian 10 km. Esok pun runtinnya sama. Harap tak ada jerebu esok pagi.

PS: Di pagi Sabtu ini, ramai jugak yang kayuh basikal. Di Presint 2 ada acara bebudak sekolah rendah berlari dan berbasikal nampaknya.

PPS: Tengah siap-siap nak ke open house. Lahhhhh, open house lagi!

Rabu, 8 Februari 2012

Latihan Lari Bersama Perantis


Agak lama jugak le aku tak lari sejak akhir-akhir ni. Kalau tak silap aku, mau 3 minggu aku cipta alasan tersendiri seperti:

  • Baru lepas hujan, jalan basah boleh tergelincir
  • Badan letih sebab baru balik kerja
  • Cuaca panas, tak elok sebab boleh dehydrate cepat
  • Badan tak sihat
Dalam empat senarai yang aku berikan tadi, hanya satu sahaja yang sebenarnya boleh pakai - Badan tak sihat.

Dalam sebulan dua ni, Putrajaya kerap hujan dan cuaca juga
agak panas.

Dalam seminggu badan aku tak berapa sihat. Tak lama lepas tu aku sakit tekak, selsema, batuk dan terus demam. Lepas baik demam dalam sehari, esoknya demam balik.

Kahak jangan cakaplah...

Lagipun tayar basikal aku baru sahaja koyak Isnin lepas ketika berbasikal bersama Team Tri-Paku ke LCCT, Sepang. Aku terpaksa pulang menaiki teksi akibat koyak pada tayar agak serius dan perlu ditukar dengan yang baru.

Tri-Paku ketika berbasikal ke LCCT, Sepang. Ketika ini, aku
sudah pun pulang menaiki teksi.
*Gambar hak milik Mosyawir.

Mungkin waktu sebegini sangat sesuai untuk gantikan aktiviti berbasikal kepada aktiviti lari...

Memandangkan kalau aku berlari seorang, mungkin aku akan gagal mengawal kelajuan dan mahu habiskan larian secepat yang boleh. Ini boleh mengakibatkan kecederaan pada kaki aku. Jadi, aku perlukan waktu yang sesuai dan seseorang juga perlu aku bawakan bersama.

Ya, anak aku sudah banyak kali bertanya, bila nak jogging. Seingat aku sudah sebulan aku tak bawa Danial berlari. Dan, aku rasa waktu ini sesuai untuk dimulakan kembali.

Hari cuti umum Thaipusam, Selasa petang semalam aku ajak anak aku jogging. Anak aku sangat teruja nampaknya. Dan, tepat jam 5:00 petang aku keluar rumah bersama Danial yang berumur 6 tahun 7 bulan dengan berbekalkan sebotol air mineral.

Sudah berlari 1.3 km sekitar PICC.

Setelah berjalan sejauh 400 meter barulah aku mula berlari. Diikuti Danial berlari di sebelah kiri aku. Pace larian pula sekitar 8:40 km/j dan matahari petang agak terik.

Anak aku ada sedikit pencapaian iaitu berlari sejauh hampir 2 km tanpa henti. Berhentipun cuma di persimpangan lampu isyarat.

Selepas 1.7 km, anak aku ajak singgah di Taman Seri Ampangan yang ada permainan kanak-kanak. Aku biar dia main kat situ sekejap.

Selepas dalam 15 minit di taman tersebut, kami berdua sambung berlari lagi 1.3 km. Ketika berlari mendaki bukit sekitar PICC, Danial minta untuk berehat di perhentian bas yang terdapat di situ.

Berhenti di perhentian bas PICC untuk berehat. Dah letih
katanya.

Setelah menutup kembali penutup bekas air jenama Tupperware tersebut, aku berkata:
Ayah: Dah? Jom.
Danial: Tak nak tunggu bas ke?
Ayah: Buat apa nak naik bas? Dah nak sampai pun.
Danial: Dah letih. Tak larat nak lari dah...
Ayah: Tak apa. Lari pelan-pelan. Sikit lagi je...
Danial: Okey.

Danial pun bangun dan menyambung larian yang berbaki.

Rumusannya, larian berjaya ditamatkan sejauh 3 km selama 39 minit 36 saat. Tahniah Danial!

Oh ye, sepanjang larian tersebut, anak aku tak berhenti bercakap - Naik bukit, turun bukit selamba je bercerita tanpa penat. Oh, itulah Danial, boleh bercakap tanpa henti selama 24 jam!

PS: Aku sudah pun setkan sasaran larian aku sejauh 731 km sehingga 16/10/2012. Harap² aku berjaya capai sasaran itu tanpa alasan yang tidak munasabah!

Selasa, 5 April 2011

Kayuhan TRI PAKU: Tempat Berkumpul Setiap Rabu & Jumaat di Putrajaya


Kepada mereka yang teringin sangat nak turut serta kumpulan pengayuh tegar sekitar Putrajaya setiap Rabu dan Jumaat, pukul 9.00 malam, sila berkumpul di Information Centre, Putrajaya.

Sila lihat peta di bawah untuk lokasi perhimpunan ritual sebelum kayuhan bermula:


View Information Centre in a larger map

Kalau masih lagi tak faham di mana kedudukan Information Centre, anda juga boleh ke Masjid Putra; Betul-betul mengadap pintu masjid. Kemungkinan di situ ada ramai kumpulan basikal. Tetapi, cuba bertanya adakah mereka pengikut kumpulan TRI PAKU. Jika jawapannya "YA" - Tahniah, anda sedang menuju kepantasan maksima pada malam itu!

Sekali lagi untuk keterangan lebih lanjut:

Lokasi berkumpul: Information Centre, Putrajaya (Kawasan Pakir Kereta)
Waktu berkumpul: 9.00 malam
Waktu mula kayuhan: 9.25 malam tepat.
Laluan: Masjid Putra - PICC - Bukit Alamanda - Cyberjaya - PICC - Masjid Putra
Jarak perjalanan: 42 kilometer
Jenis Basikal: Road Bike atau Mountain Bike
Keselamatan: Helmet, lampu dan keadaan basikal yang baik

Itu sahaja. Mudah kan? Selebihnya, serahkan pada kaki anda untuk jalankan tanggungjawab pada malam itu. Jumpa di sana!

PS: Bawak air secukupnya. Kalau tak, terbayang-bayang limau ais ketika sedang berkayuh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...