Mukasurat

Jumaat, 15 November 2019

Aku Kembali Menulis... Azam Baru 2020!


Sejak ada channel sendiri kat Youtube (klik sini), blog ajaib serbaneka ini seolah-olah dilupakan begitu sahaja. Kalau blog ini bernyawa macam kita, sudah tentu siang malam beliau maki aku seadanya.

Aku minta maaf sebab sudah jarang sekali kemaskini blog ini. Bukannya apa, nak dapatkan momentum untuk berblog semula agak payah.

Bayangkan bila masa terluang, aku akan kayuh basikal. Dalam masa yang sama juga aku akan merekod sepanjang aktiviti. Selepas itu aku akan meluangkan masa berjam-jam untuk mengedit video dengan menggunakan telefon aku. Selepas siap mengedit video pula, aku akan memuat naik ke akaun YouTube untuk ditonton oleh para subscribers Pahlawan Basikal.

Bukan setakat upload sahaja. Sudah pasti aku kena memikirkan tajuk-tajuk yang menarik, mengarang di bahagian discription serta beberapa ruangan wajib untuk diisi dalam akaun tersebut. Semua ini mengambil masa yang agak lama untuk aku sediakan; sebelum ianya besedia untuk ditonton oleh orang ramai.

Aku bukan merungut. Aku cuma bagitau korang je.

Dalam beberapa bulan ini banyak juga aktiviti yang aku sertai. Cuma tak menyempat nak bercerita kat sini. Sebagai contoh; kalau korang tengok vlog-vlog dalam YouTube aku yang lepas, ada sahaja aktiviti-aktiviti pelik yang aku sertai.

Sebagai contoh, kayuh basikal bersama artis seperti Yasmin Hani, Sazzy Falak, Ezlynn dan public figure lain seperti Sha'arin, Nash, Prem dan juga Alexandra Daddario.


Aku ada sekeping ni je bergambar dengan Yasmin Hani dan Sha'arin. Ini pun
aku cilok dari Instagram Yasmin Hani (pautan ke akaunnya)
Aku segan nak ajak selfie dengan diorang berdua sebenarnya. Ha-Ha!

Aku berterima kasih kepada satu kumpulan basikal ini yang bertempat di Putrajaya iaitu SpeedZone kerana memberi peluang untuk aku turut sama kayuh basikal pada malam tersebut.



Dalam masa yang sama juga aku turut sertai aktiviti kayuhan di sebelah malamnya seperti EZR di Putrajaya. Hujung minggu pula aku akan ikut pelbagai kumpulan basikal sekitar Putrajaya kayuh ke merata-rata daerah.

Setiap aktiviti-aktiviti tersebut memang aku akan rekod dan mempersembahkan di dalam channel YouTube aku. Boleh aku katakan 99% aku rekod sewaktu kayuh untuk dijadikan vlog. Lagi 1% tu aku tak rekod.

Selepas itu pada 14 September aku sertai company trip di tempat kerja aku ke Krabi. Ini adalah percubaan pertama aku untuk Travel Vlog. Vlog-vlog kembara tersebut boleh dicapai di sini:


Gaya kena ada. Bateri ada ke takde ke, itu cerita lain.

Kalau aku nak cerita aktivit-aktiviti sepanjang tiga empat bulan dalam satu pos memang mustahil sangat. Aku rasa cukuplah sekadar dua vlog tersebut aku sebut. Mungkin selebihnya korang boleh tonton terus melalui channel aku.

Oh ya, aku nak ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada anda yang menyokong karya-karya aku samada blog mahu pun vlog. Setakat ini subscribers YouTube Pahlawan Basikal sudah pun mencecah 3,253 orang. Terharu juga aku sebenarnya. Tak sangka ada yang sanggup luangkan masa menonton vlog-vlog aku.

Aku masih ingat lagi buat pertama kalinya aku upload video pertama aku kat YouTube. Tertanya-tanya juga aku entah siapalah nak tonton vlog aku gamaknya. Kelam kabut je video aku ni aku tengok ha-ha-ha!

Aku akui yang aku bekerja keras untuk membangunkan channel yang satu ini. Ianya bukanlah satu kerja mudah. Buat video bukanlah bidang kerja aku. Ianya amat baru pada aku. Bayangkan, aku edit video pun pakai telefon. Aku mana tau edit video pakai komputer.

Jadi, aku bermula dari bawah. Daripada tak ada kamera, sampailah aku gigih beli kamera pertama aku iaitu Gopro HERO7 Black. Berbekalkan modal itulah aku bersungguh-sungguh rekod setiap aktiviti berbasikal aku.

Aku beli peralatan sikit-sikit. Mana cukup duit nak terus beli sekali harung.

Adapter ni cekik darah! Nak tak nak kena beli juga.
Kalau takde benda ni, mikrofon tak boleh pakai.

Sekarang ni aku pakai mikrofon jenis ini. Beli kat Lazada RM43.

Bukannya kerja mudah. Aku tidak ada rujukan bagaimana vlogging set up sewaktu berbasikal. Kalau ada di internet pun, langsung tak sesuai untuk basikal yang agak kompetatif dan adakalanya agrasif.

(Untuk pengetahuan korang semua, rujukan utama aku ada motovlog tempatan. Mereka ini sangat bagus dalam bidang masing-masing. Walau bagaimana pun vlogging setup mereka jauh beza dengan basikal.)

Perlahan-lahan aku mencari penyelesaian dari segi masalah visual dan audio. Hinggalah ke saat ini aku masih belajar dan mencari jalan untuk menaik taraf kualiti vlog pada masa akan datang agar lebih sedap untuk ditonton.

Baiklah, setakat ini dahulu cerita aku kali ini. Insya-Allah bersambung dalam episod lain nanti.

PS: Taip - Delete - Taip - Delete... Nampak sangat skil menulis aku dah ke laut. Cis!

PPS: Pos akan datang dalam blog ini nanti aku akan bercerita tentang mesej-mesej tersembunyi dalam sesetengah video-video aku. Aku akan exposed mesej-mesej tersebut secara umum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...