Mukasurat

Sabtu, 2 Januari 2021

Selamat Tahun Baru 2021 — Aku tak nak lewat dah!


Wahhhh, kita sudah berada di tahun 2021 lah! Pada aku, tahun 2020 terlalu cepat berlalu. Dan macam-macam kejadian terjadi sepanjang tahun 2020 kat dunia kita ni. Tapi itu tak kisahlah. Apa yang penting, aku nak ucapkan kat korang semua SELAMAT TAHUN BARU 2021!

Terima kasih juga kerana berterusan menyokong aku hingga ke saat ini!

Kalau nak difikirkan perkara-perkara negatif, banyak jugak nak diceritakan. Tapi, itu kita tolak ke tepi. Kita cuma fokus yang positif sahaja; okey?!

Kat media sosial aku nampak ramai yang pos report card aktiviti fitness masing-masing. Semuanya mantap-mantap! Ada yang tahap fitness-nya sampai ke bulan — mencanak-canak!

Eh, aku pun nak juga turut sertalah... Walaupun taklah mantap, tapi nak jugak eksyen dengan korang semua.

Ini je yang mampu.

Tidaklah mantap macam yang lain-lain di luar sana. Tapi ini ajelah yang aku mampu luangkan masa kat atas basikal. Itu pun aku rasa libang-libu dibuatnya ha-ha!

Bukan senang woi!

Nak uruskan masa satu hal. Belum cerita uruskan hal-hal berkaitan Pahlawan Basikal yang lain. Bukan setakat video di channel Youtube, malah menguruskan media sosial pun mencabar jugak. Aku bukannya pandai sangat dalam hal-hal macam ni. Tapi, gigih jugaklah bagi menghiburkan korang semua.

Dalam kesibukan, dapat juga aku keluarkan jersi basikal
edisi Pahlawan Basikal.

Sebelum keluarkan jersi basikal, aku sempat hasilkan tshirt microfibre
dan juga cotton Pahlawan Basikal.

Kena pulak korang sentiasa menyokong aku, lagilah aku bersemangat untuk mengisi ruang hiburan dalam jiwa korang semua. Terima kasih ek!

Baiklah. Pos kali ini aku nak sentuh sedikit tentang 'masa'. Setiap daripada kita memang tak lari daripada masa dan setiap orang perlu menguruskan masa dengan berhati-hati.

Kalau korang tengok vlog aku, boleh kata semuanya lewat. Ini memang tidak bagus langsung. Tidak boleh dijadikan contoh yang baik. Ini korang boleh jadikan sempadan.

Progress Instagram Pahlawan Basikal.

Paling teruk, terlepas waktu berkumpul dan sudahnya kayuh sorang-sorang dalam Putrajaya.

Dulu aku taklah macam ni. Tapi sejak berpindah ke rumah baru, aku ada kesulitan untuk bawa kereta untuk ke tempat berkumpul. Masa aku tinggal di kuater kerajaan di 5R4 dulu, takde masalah sangat. Keluar pintu, terus kayuh.

Tapi sejak berpindah ke rumah baru, aku dah tinggal di kayangan — bertingkat-tingkat dan perlu menunggu lif. Ini belum cerita lif rosak. Lepas turun lif, aku kena berjalan menuju ke blok sebelah untuk ke tapak parkir. Aras parkir pula bukan lower groud, tapi bertingkat jugaklah aku kena hadap.

Itu sebabnya aku tak nak naik kereta menuju ke tempat berkumpul. Bagi mengelak terlewat, aku perlu keluar awal. Tapi kalau keluar awal, aku kena hadap juga sakit perut.

Walau dengan menaiki kereta boleh tiba sedikit lebih awal. Tapi nak mengusung basikal dengan menaiki lif sambil bawa beg yang sarat dengan keperluan waktu kayuh nanti amatlah leceh. Bukan itu je. Tiba di kereta kena buka wheelset dan sumbat ke dalam kereta.

Ah, lecehlah!

Sakit Perut

Umur aku sudah menghampiri pertengahan 40-an dan tahap kecergasan aku pun tak macam di awal 30-an. Macam aku ada masalah pada bahagian perut. Setiap pagi memang aku kena selesaikan perkara ni dulu. Perut sensitif, tak boleh salah makan sewaktu carbo-loading bukanlah perkara yang mudah. Kalau nasib tak baik, bila-bila masa gastrik boleh menyerang. Kalau kena gastrik, nak berjalan pun sakit.

Tapi, alhamdulillah; gastrik sampai tak boleh berjalan dah lama tak kena. Aku jaga diet dan elak makan fast-food.

Kita kena ingat, makin umur meningkat, ada komplikasi dari segi kesihatan; samada kita sedar atau pun tidak. Kita kena beza hobi yang mendatangkan kesihatan atau pun memudaratkan. Dan ini kita sendiri yang pilih.

Tahajud

Bila sebut Tahajud, sudah tentu kita kena bangun awal setiap hari. Aku pun tak terlepas dari Tahajud. Pukul 4 pagi adalah waktu aku bangun tidur dan bertahajud. Paling lewat bangun tidur pun pukul 5 pagi. Tapi kalau pukul 5 pagi, masih sempat bertahajud dan aku akan terus tunggu sampai subuh.

Waktu begini, aku jarang sakit perut. Kena tunggu pukul 6 pagi ha-ha!

Cuma kalau aku bangun 4 pagi, aku akan terlelap sambil menunggu subuh. Paling ngeri aku terjaga jam 6:30. Hah, ini memang automatik aku solo dalam Putrajaya.

Tapi, aku tak kisah sebab bila dapat Tahajud, jiwa rasa lapang dan waktu kayuh basikal memang rasa seronok dan lebih bersemangat.


Kalau dulu, aku letak hobi basikal nombor satu. Bila usia makin menganjak, aku mula berpada-pada. Badan pun tak cergas macam dulu. Kalau aku nak cergas macam dulu, aku perlu berkorban banyak masa. Latihan kecerdasan memerlukan masa yang banyak dan disiplin yang tinggi. Tapi perlu ingat, masa itu emas. Kita kena berhati-hati menggunakan masa itu mengikut keperluan diri. Tak boleh ikut orang. Setiap orang, keperluannya serta objektifnya berbeza.

Waktu ni hidup macam atlet. Duit pun banyak habis.

Kalau kita mampu uruskan masa dengan bagus, itu satu kelebihan yang best. Macam aku, aku tak pandai uruskan masa. Urus masa pun cukup-cukup makan. Jadi, di sini ada give and take lah. Kalau aku tak pandai uruskan masa, aku kena menerimalah hasil seadanya.

Berbeza dengan seseorang yang mampu uruskan masanya, maka dia mampu mendapat hasil yang jauh lebih baik.

Okey, cukuplah cerita bagi pembuka Tahun Baru 2021. Aku sepatutnya lebih rajin menulis di blog ini di samping channel Youtube aku. Usia blog ini pun sudah 10 tahun. Dah sama umur anak bongsu aku!

Baiklah. Kepada korang aku nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kerana terus setia menyokong aku. Selagi korang terus menonton video-video yang aku muat-naik kat Youtube, selagi itulah aku akan terus menghiburkan korang semua. Tapi perlu diingatkan, walau apa pun yang korang tonton dalam video-video aku di Youtube tu, segalanya ada hiburan sahaja. Jangan ambil serius tau!

PS: Jalan yang mana satu, kita yang pilih. Dan, penghujungnya cuma ada dua destinasi sahaja.

4 ulasan:

  1. Terbaik PB...sentiasa menyokong PB

    BalasPadam
  2. Teruskan perjuangan anda sebagai pahlawan basikal...

    BalasPadam
  3. Kita semua Pahlawan Basikal 👍🚴⚔️👍

    BalasPadam
  4. Terbaikkk... Saya pun hampir pertengahan 40an... Dan yang kelakarnya, dah 40an ni baru berani nak beli RB... Hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...