Mukasurat

Memaparkan catatan dengan label harimau jadian. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label harimau jadian. Papar semua catatan

Isnin, 25 Februari 2019

Cerita Fun Ride dan Harimau Jadian


Kali terakhir aku kayuh basikal adalah pada dua minggu lepas sewaktu ke Bagan Lalang. Ceritanya boleh baca di sini.

Sepanjang dua minggu itu memang aku tidak ada apa-apa aktiviti sukan. Aktiviti makan ada le.

Disebabkan kerisauan yang melampau itulah tanpa berfikir panjang lalu menjadi lanun ketika Fun Ride Against Drugs. Ianya dianjurkan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan Malaysia yang berlangsung di hadapan Palace of Justice, Putrajaya.

Putrajaya Fun Ride Against Drugs 2019

Aku tiba jam 8:35 malam. Aku ingatkan aku tiba lewat. Rupa-rupanya kayuhan bermula jam 9:30 malam. Sementara menunggu kayuhan bermula, aku buat-buat sibuk merekod video di sekeliling aku.

Aku tengok sorang pun aku tak kenal. Macam biasa aku akan tegur sesiapa yang berada berhampiran aku. Kekadang ada yang melayan, tapi ada juga yang eksyen macam kayuh kuat sangat ha-ha!

Ini bukan acara lumba basikal mahu pun Century Ride. Ini cuma kayuhan untuk berseronok sahaja. Tapi, bagi aku ini kesempatan untuk aku rebut. Dapat kayuh 40 kilometer pun jadilah daripada tidak ada langsung.

Ahad nanti ada kayuhan epik anjuran Rocket Ride bersama Maxxis sejauh 106 kilometer. Silap gaya, habis aku nanti kalau takde mileage. Cuak beb!

Eleh, macam biasalah. Bila dah kayuh basikal, memang tak ingat dunia. Selagi tak kena maki dengan marshal atau abang polis trafik yang bertugas, memang kayuh basikal macam orang gila. Fun Ride sudah serupa macam Century Ride. Itu pun nasib baik ada kereta marshal mengawal kelajuan di hadapan peloton. Kalau tak...

Aku ingatkan aku boleh mengawal nafsu untuk menjadi seorang yang sopan ketika berbasikal di acara yang polisnya ramai sedang berjaga. Tapi...

Aku pun dua kali lima. Sama gila haha!

Sudahnya 33 kilometer tak sampai sejam pun. Aku terus balik rumah...

Ketika dalam perjalanan, aku menggunakan laluan klasik sewaktu aku PNR dahulu. Laluan bukit misteri di Presint 5R3 memang kerap aku gunakan ketika mahu pulang ke rumah sekitar jam 12:30 - 1:30 pagi waktu kegemilangan Putrajaya Night Ride dahulu.

Di laluan ini terdapat sebuah bukit mister yang pernah aku ceritakan dalam blog ini suatu waktu dahulu - perihal Harimau Jadian di bukit Presint 5.

Jadi aku mengambil kesempatan untuk mendokumentasikan cerita ini ke dalam bentuk vlog Youtube aku. Jemput tengok ya:


Okeylah. Cukup setakat ini dahulu. Ada lagi cerita kayuhan yang hendak aku taip lepas ni.

PS: Aku sebenarnya dah tak larat nak kayuh laju-laju macam dulu. Tapi kalau aku kayuh perlahan, aku terpaksa kayuh saorang-sorang kat belakang... Cis!

Sabtu, 14 April 2012

Misteri Anak Bukit di Presint 5, Putrajaya


Sebenarnya, aku ada satu cerita misteri yang nak dikongsikan dengan korang semua. Satu je, tak banyak. Ye lah, kalau ikutkan cerita misteri ni, banyak jugak le pengalaman aku.

Contohnya, 12 tahun dulu masa pulang dari rumah kawan, aku tersempak dengan hantu naik basikal. Cerita betul ni, bukannya aku sengaja reka-reka tau. Dan, aku juga pernah diangkat ketika tidur di chelet Darulaman Golf Resort, Kedah.

Tapi, itu cerita lama; yang aku nak cerita ni pulak cerita baru. Cerita yang baru aku tau bulan lepas.

PICC di Putrajaya.

Seboleh-bolehnya aku memang tak nak ambik tau benda-benda macam ni. Nanti menyusahkan aku. Tapi, mulut orang mana boleh tutup. Kalau dah bagitau, tak kan aku nak tutup telinga pulak.

Cerita yang aku dapat tau ni pun daripada orang yang duduk sekitar Putrajaya, terdapat beberapa bukit yang dikatakan berpenunggu iaitu di Presint 4 dan di Presint 5.

Apa yang menariknya, bukit-bukit tu le laluan aku masa aku berlari dan berbasikal pada malam-malam tertentu.

Bukit yang dikatakan berpenunggu yang kat Presint 4 tu adalah laluan aku ketika latihan berlari. Dan, bukit Presint 5 tu pulak adalah laluan aku pulang dari lumba mini Tri Paku setiap malam Rabu dan Jumaat.

Yang menariknya, aku akan lalu sebelah bukit tu tepat jam 12.05 tengah malam!

Di bawah ini adalah lokasinya:

Lihat Bukit Harimau Jadian dalam peta yang lebih besar.

Apa yang aku dengar cerita orang, bukit-bukit yang aku sebutkan tadi tu ada persamaan — bukit tu tak dapat dipecahkan bagi tujuan pembinaan bangunan.

Tapi, apa yang buat bezanya antara dua bukit tersebut adalah bukit di Presint 5 tu ada Harimau Jadian dan bukit di Presint 4 pulak tak ada.

Aku tak pasti sejauh mana benarnya cerita ini. Untuk kepastian, aku cuba googled tentang "misteri bukit Putrajaya" dan memang ada cerita-cerita seram tentang bukit yang aku sebutkan tadi.

Bukit inilah yang aku maksudkan. Aiseh, ada pokok lindung
pulak!

Okey, aku dah panjat naik ke atas benteng.
Ini lah bukitnya.

Sepanjang pengalaman aku pulak, tak pernah pulak jadi benda-benda pelik setiap kali aku lalu bukit-bukit tu. Bukanlah aku cakap besar. Aku pun takut jugak kalau betul-betul ada Harimau Jadian melompat depan aku. Usahkan harimau, anjing menyalak 50 meter dari aku pun aku akan tukar crank besar sepantas mungkin.

Salah satu perhentian bas yang terdapat di sekitarnya.

Sekeliling bukit tersebut mempunyai kesan-kesan pecah
yang mungkin daripada jentolak.

Di sekeliling bukit tersebut terdapat kesan peninggalan kerja-kerja pemecahan bukit itu. Terdapat juga jaring-jaring berwarna hijau di sekeliling bukit yang dibiarkan mereput macam tu sahaja.

Dalam erti kata lain, kelihatan ianya hasil kerja separuh jalan dan ditinggalkan serta merta.

Aku percaya ada jugak yang tak tahu cerita ini. Kepada mereka yang baru je tahu hasil daripada cerita aku ini, anggap sahaja cerita aku ini sebagai hiburan. Aku pun hanya mendengar cerita daripada penduduk setempat. Jadi, aku pun tak tahu samada betul atau pun tak.

Dari sudut perspektif aku pula, mungkin kerja-kerja meratakan bukit itu terpaksa dihentikan serta merta kerana majikan syarikat tersebut melarikan diri daripada diburu oleh PTPTN — rekod silam 10 tahun dahulu dibongkar semula dan masih terdapat baki tunggakan sebanyak RM5,000.

Dan, beliau terpaksa menyamar menjadi harimau dan menyorok di atas bukit tersebut...

PS: Aku sedang belajar berenang sekarang ni. Cikgu aku adalah bekas perenang Maktab Tentera Diraja. Kalau aku dapat berenang tanpa henti sejauh 1500 meter, baru aku yakin untuk daftar PD Triathlon 2012.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...